mikkonummelin

Palveluammatit eivät automatisoidu, vaikka sitä monet haluaisivat

  • Pikaruokalatyöntekijän ammatti on eräs, jonka halutaan joissakin piireissä katoavan robotisaatiossa.
    Pikaruokalatyöntekijän ammatti on eräs, jonka halutaan joissakin piireissä katoavan robotisaatiossa.

Aika ajoin ihmisiä pelotellaan sillä, että robotit ja automatiikka vievät työt ja tätä pidetään perusteena nykyistä huomattavasti laajemmille tulontasaus- ja perustulojärjestelmille tai erilaisille robottien haittaveroille. Ei taida olla mitään ammattikuntaa, jossa robotisaation ei olisi peloteltu ottavan yliotetta ihmistyövoimasta. Keskityn tässä kirjoituksessa kysymykseen, onko oletettavissa, että robotisaatio tuhoaisi nimenomaan matalapalkkaiset palveluammatit.

Se on nimittäin epätodennäköistä. Jatkossakin kauppojen ja pikaruokaloiden kassat, keittiötyö ja esimerkiksi ravintoloiden tarjoilijat, samoin kuin hotellien aulapalvelut tullaan hoitamaan pitkälti ihmistyövoimin. Tähän on monta syytä ja tärkein on se, että asiakkaat haluavat, että heitä palvelee ihminen eikä kone, jos kone edes osaa varsinaisesti "palvella", vaan pakottaa asiakkaan itse omatoimisuuteen kuten käyttämään skannereita, jotta ostokset ja ilmoittautumiset hoituisivat kunnolla. Kaupan kassoilla tulee reunaehdoksi myös näpistysten ehkäisy ja ikärajavalvottujen tuotteiden myynti. Tupakan myynti automaattikassoilla onkin kokonaan kielletty ja alkoholin myynnille niissä ovat monissa maakunnissa viranomaiset olleet nihkeitä tai kauppa ei itse ole uskaltanut laittaa sitä siellä myyntiin, koska pelkää menettävänsä myyntiluvat, jos niiden kautta tuotteita päätyy näpistysten ja muiden huijausten takia alaikäisten käsiin.

Palveluammattien katoaminen robotisaatiossa ja perustulo onkin monille etenkin vihervasemmistossa, ennemminkin toiveunelma kuin mikään vääjäämätön tai todennäköinen skenaario. Syynä tähän on se, että kun työelämän toisella laidalla verkkoyhteydet ja tekniikka on esimerkiksi joustavoittanut asiantuntijatehtävissä toimivien työaikoja ja työolosuhteita, palveluammateissa on oltava paikalla ja tehtävä pitkään monotonisia töitä pienellä palkalla, nykyään entistä useammin aukiololain kumoamisen ja anniskelumääräysten höltymisen myötä myös epätyypillisinä työaikoina kuten öisin ja pyhäisin. Jotkut joutuvat ottamaan ylityötunteja, koska pelkkinä normaaliaikoina tehty täyspäiväinen työ ei tuottaisi riittävää palkkaa, joten tietyille aloille ylityökorvausten metsästämisestä tulee normi. Palveluammattien halutaan siis katoavan robotisaation tieltä siksi, että niitä pidettäisiin heikommassa työmarkkina-asemassa olevien hyväksikäyttönä tai lähes orjuutena ja niissä olevan palvelijan ja palveltavan välisen aseman korostavan yhteiskunnan luokkaeroja. Toin saman asian esille aiemmassa lentoturismia ja näennäisiä ilmastokysymyksiä koskevassa kirjoituksessani.

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

1Suosittele

Yksi käyttäjä suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelija

NäytäPiilota kommentit (9 kommenttia)

Käyttäjän vinettoa kuva
Juhani Penttinen

En kyllä minäkään lähtisi robottiparturiin aivan pilottivaiheessa.

Aika optimistinen olet noiden palvelualan ammattien säilymisen suhteen kun lisäksi olet tekniikan asiantuntija joka varmaan kykenee visioimaan kehitysta hyvin.

Jos ihminen lähettää Mars planeetalle mönkijän niin kai sen luulisi kykenevän kehittämään Alepan kassalle tehokkaan automaatin palvelijaksi. Juuri luin jostain että kassa-automaatio on kehittynyt viime aikoina ja ko. kassoja vaivannut huijaaminen muodostuu vähemmän mahdolliseksi.

Varsinkin nuoremmat kuluttajat tuntuvat minusta olevan innostuneempia mitä automatisoituneimpia palveluprosessit ovat.

Itse vietän talveni Espanjalle kuuluvalla saarella ja täällä ei tarvitse juuri koskaan turvautua itsepalveluun. Cafe cortado maksaa 0,90€ pöytään tarjoiltuna kun Helsingissä Espresso Housessa se oli viime kesänä 3,60€ itse tiskiltä jonotettuna ja pöytään kannettuna.

Käyttäjän mikkonummelin kuva
Mikko Nummelin

Aika monet hakeutuvat ihmisen hoitamille kassoille paljon mieluummin kuin automaattikassoille, vaikka ensinmainituille olisi enemmän jonoa. Olen muutaman kerran kokeillut automaattikassaa ja en ole ollut oikein vakuuttunut sen käyttäjäystävällisyydestä.

Tyypillinen robottikassasto on sellainen, jossa yksi myyjä joutuu jatkuvasti viuhtomaan 2-4 automaattikassan välillä selvittelemässä asiakkaan ongelmia, tai, mikäli alkoholin myynti on sallittu, reagoimaan ikärajavalvotun tuotteen hälytykseen ja katsomaan papereita. 4 kassaa alkaa saman myyjän valvottavana alkaa olla jo niillä rajoilla, etteivät ammattinäpistelijät osaa hyödyntää tilaisuuksia helposti. Tästä on viime aikoina tehty tutkimuksia ja havaintoja Isossa-Britanniassa.

Lisäksi nykyisissä automaattikassoissa on heikkoutena se, että jos ostokset ovat suuria, niille ei ole samantapaista kuormaustilaa kuin normaalin kassan liukuhihnan päässä. Sanoisin, että nykyiset automaattikassajärjestelmät ovat vähintäänkin teknisesti keskeneräisiä.

Käyttäjän DanielMalinen kuva
Daniel Malinen

Wrightin veljesten lentokone oli teknisesti kesken eräinen, mutta ei se estänyt lentokoneiden yleistymistä. Samoin Graham Bellin puhelin älyluurien syntymistä. Tai Percy Spencer taskuunsulanut suklaapatukka mikroaaltouunin keksimistä. Tekniikka vaatii aina kehittymistä ja esiasteita. Ei saa olla liian hätähousu. Itse silti välttelen itsepalvelukassoja koska jonot ovat kilometrin pituiset ja etenevät etanavauhtia. Perinteisen palvelukassan kautta pääsee nopeammin kaupasta ja samalla voi jutella myyjän kanssa.

Käyttäjän ArtoNakkila kuva
Arto Nakkila

Reilun vuodentakainen uutinen.

TALOUS 13.9.2017

Automaattinen ruokakauppa Modulshop laajenee Lahteen loppuvuonna. Kaupan idea on toimia täysin itsepalveluperiaatteella. Tuotteet poimitaan lokerikoista yksi kerrallaan. Maksu tapahtuu pankkikortilla, kun asiakas on ensin rekisteröitynyt käyttäjäksi.

Kohta kasivuotta vanha uutinen.
14.3.2017 klo 09:28

"Ensimmäiset automaattitoimiset ruokakaupat eli kellon ympäri palvelevat miehittämättömät myymälät voivat tulla kaupalliseen käyttöön jo ensi kesänä, uskoo automaattitoimisen ruokakaupan laitteita valmistava Rivender."

Kaupoista laitoshuoltoon..

Soolo on ohjelmoitu siivoamaan tietty tila sovitun laatutason mukaisesti. Yli 20 erilaista sensoria havainnoi ympäristöä esteiden tai törmäysten varalta, taaten näin ollen käyttäjälle ja ympäristölle turvallisen työskentelyn. Tehokkaimmillaan robotti pystyy pesemään 7 000 neliötä työvuoron aikana.

Robotin kaikki toiminta tallentuu käyttöjärjestelmään. Monitoroimalla näitä menneitä tapahtumia sen toimintaa voidaan edelleen kehittää ja laatua parantaa.

https://www.tekniikkatalous.fi/tekniikka/ict/nyt-t...

Toisen sukupolven siivousrobotti alkaa siivota Aalto-yliopiston kampuksella Espoossa. Suomessa uutta siivousrobottiteknologiaa ottaa ensimmäisenä käyttöön Palmia.

"Aalto-yliopiston kampuksella Otaniemessä Espoossa kesällä käyttöön tullut toisen sukupolven siivousrobotti on ensimmäinen Suomessa."

"Kyseessä on niin sanottu autonominen yhdistelmäkone, jollaista ei ole vielä aiemmin Suomessa käytetty siivouspalveluissa. Siivousrobotissa on uutta teknologiaa", Ict-kehittämisjohtaja Riku Moisio Palmialta kertoo tiedotteessa.

Kehitystä tapahtuu kokoajan palveluiden automatisoimisessa.. Ihmiskäden korvaa thä useammin kone.

Käyttäjän mikkonummelin kuva
Mikko Nummelin

Yritin katsoa netistä Rivenderin Modulshopeista tietoa ja näyttää siltä, että muutama kokeilu on ollut, mutta R:n sivu ei mainosta yhdenkään olemassaolevan MS:n osoitetta. Vaikuttaa siltä, että konsepti asiakkaan kannalta noin tylyssä muodossa on jo kaatumaan päin.

http://rivender.com/modulshop-ratkaisut/

Käyttäjän mikkonummelin kuva
Mikko Nummelin

On myös huomattava, että asiakkaalle on saman hintaista mennä palvelukassalle kuin automaattikassalle, mikä tietenkin lisää myös palvelukassan houkuttelevuutta. Teoriassa joku kauppa voisi ottaa palvelukassoilleen käyttöön palvelumaksun, joka voisi olla esimerkiksi 2€ + 5% ostosten arvosta, mutta se saattaisi karkottaa asiakkaat ja mahdollisesti aiheuttaa konfliktin ammattiyhdistysliikkeen kanssa. Tällaista palvelumaksua vastaan puhuu myös se artikkelissa todettu seikka, että useimmissa kaupoissa ikärajavalvotut tuotteet voi ostaa vain palvelukassalta.

Käyttäjän DanielMalinen kuva
Daniel Malinen

Periaatteessa tarjoilijan työ on hyvin helppo korvata robotilla. Tarjoilija osoittaa asiakkaalle vapaan istumapaikan, ottaa vastaan tilauksen ja toimittaa tilauksen. Ongelma paperilla toimivassa teoriassa onkin sitten asiakas. Asiakas haluaa palvelua toiselta ihmiseltä ennemmin kuin koneelta, vaikka silti ei olekkaan maksamaan siitä ylimääräistä (harva tarjoilija silti tuskin haluaa tehdä töitä ilmaiseksi koska asuminen ja eläminen maksaa). Mikäli raha määrää kehityksen, tulevat robotit korvaamaan sekä yksin kertaiset että tarkkuuta vaativat työt. Tälläisestä tarkkuutta vaativasta työstä esimerkkinä vaikkapa kirurgi. Sitä millä aikavälillä tämä muutos sitten tapahtuu jos tapahtuu (riippuu rahasta) ei voida kuitenkaan tarkkaan ennustaa.

Käyttäjän MattiAhlstedt kuva
Matti Ahlstedt

Japani on aikalailla vuosia edellä muita itsepalvelu ja automatisoiduissa kaupankäynnissä.

Olisiko ollut Amazon joka meinasi tuoda täysin itsepalvelu kauppoja, joissa asiakkaiden ja ostosten seuranta toimii kamera ja rfid yhteistyönä, pankkikorttia näytetään sisäänastuessa kauppaan ja ostokset veloitetaan kun kävelet ulos.

Mutta ei ole ihmisen voittanutta kun tulee ongelma, sellaista konetta ei ole joka ei jumittaisi tai menisi rikki. Toinen on henkilö joka menee paniikkiin kun joutuu kohtaamaan teknologiaa, sitten sitä arpomista vaikka ruudulla lukisi miten selkeät ohjeet tahansa niin ei onnistu. Nämä ovat heitä jotka mieluummin menevät ihmisen hoitamalle kassalle. Tunnen yllättävän monta tälläistä henkilöä. Pelkkä mäkkärin tilausautomaatti tuottaa heille ahdistusta.

Eiköhän ihmiselle ole vielä töitä palveluammateissa hyvinkin pitkään, ainoa mikä omasta mielestä voi muuttaa pelin on tekoäly/tietokoneohjelma joka kykenee ihmismäiseen palveluun ja ongelman ratkontaan.

Toimituksen poiminnat