mikkonummelin

Hyvää tarkoittavilla ympäristötoimilla voi olla huono lopputulos

  • Malmin lentokenttä
    Malmin lentokenttä
  • Ranskan keltaliivimielenosoitusten merkittävimpänä sytykkeenä lienee ollut keskiluokan elintason lasku
    Ranskan keltaliivimielenosoitusten merkittävimpänä sytykkeenä lienee ollut keskiluokan elintason lasku

Jatkan vielä ilmastoaiheesta, koska se on edelleen näkyvästi pinnalla osittain myös Ranskassa jatkuvien keltapaitojen mielenosoitusten takia. Eräs nykyaikaisen ilmasto- ja ympäristöpolitiikan ongelmista on, sen lisäksi, että länsimaisen keskiluokan elintasoa alentavien ehdotusten ollessa poliittisesti epäsuosittuja, se, että monilla ympäristö- ja ilmastotavoitteita käsittävillä politiikkaohjelmalla on hyvä tarkoitus, mutta ekologisestikin huono lopputulos.

Ensimmäinen esimerkkini on Mikko Paunion "Vihreä valhe"-kirjan keskiosista, joka käsittelee jätteiden kierrätystä, kompostointia ja arinapolttoa. Kun jätteiden polttamista on vältetty viimeiseen asti silloinkin kun se olisi tarkoituksenmukaista ja sen sijaan yritetty väkisin kierrätystä tai kompostointia, on törmätty runsaisiin hajuhaittoihin, jätteiden kasaantumiseen ja siihen, että muoviroska on pysynyt muoviroskana kun sitä vastoin monien muovien kohdalla polttaminen on ainoa tapa, jolla keinotekoinen materiaali muuttuu takaisin luonnon hyödynnettäväksi, toki valitettavasti hiilidioksidin kautta, mutta kuitenkin. Jos muovia ei huolehdita järkevästi pois kierrosta, erityisesti kehitysmaissa muovijäte päätyy helposti vesistöihin mahdollisen yleisen välinpitämättömyyden takia. Hygieniasyistä muovin käyttöä ei voida kokonaan tulevaisuudessakaan välttää.

Toinen esimerkki on vasemmistolaisemmasta mediasta, tässä tapauksessa Vasemmistoliiton äänenkannattajasta Kansan Uutisista. Länsimaat rahoittivat Etelä-Amerikan Perussa väestönkasvun rajoittamiseen tähdänneitä ohjelmia, joiden virallisesti oletettiin keskittyvän ehkäisyvalistukseen ja naisten aseman parantamiseen. Tosiasiallisesti kuitenkin sikäläiset viranomaiset panivat täytäntöön pakkosterilointiohjelmia, joiden kohteeksi valikoitui lähinnä köyhiä ja Andien vuoriston alkuperäisväestöä. Ks. https://www.kansanuutiset.fi/artikkeli/3996716-entinen-presidentti-syytteeseen-perun-pakkosteriloinneista . Tässä siis hyvää tarkoittanut ympäristö-, ilmasto- tai kestävän kehityksen toimi johti ihmisoikeusrikoksiin, kuten on käynyt muuallakin.

Kolmas esimerkki on Helsingin yleiskaavan soveltamisesta, jossa seuraavina askelina on Malmin lentokentän tuhoaminen ja Vihdintien ja Tuusulanväylän bulevardisoinnit. Näistä hankkeista jokainen sisältää kielteisiä ympäristövaikutuksia tuhoamalla keskeisellä pääkaupunkiseudulla jo entisestään harvinaiseksi käyneitä puistoalueita. Lisäksi Malmin lentokentän rakentamisessa voidaan päätyä yllätyksiin ja odottamattomiin tarpeisiin saastuneen maaperän käsittelyssä. Hankkeilla tavoitellaan ilmiselvästi pääkaupunkiseudun asukasluvun lisäämistä tavalla, joka tulee kasvattamaan asumistuki- ja toimeentulotukimenoja. Autonomistajat eivät välttämättä ole näistä asuinalueista ensisijaisesti kiinnostuneita ainakaan omaa asumistaan ajatellen.

Mitä sitten pitäisi tehdä? Ympäristöä pitää säästää, mutta samalla pitää yhteiskunnan pyörät pyörimässä. Työllisyysaste jää huonoksi, jos ihmiset eivät pääse töihin. Erityisesti kaupungit eivät tule toimeen omavaraisesti vaan tarvitsevat ulkopuolelta ruokaa ja energiaa ja jollakin tavalla se sinne pitää tuoda. Jos yksityisautoilua halutaan vähentää eikä järjestää huonosti suunnitelluilla rajoituksilla ylimääräisiä lieveilmiöitä kuten liikenteen pakkautumista asuinkaduille ja holtitonta virhepysäköintiä, joukkoliikenne pitää suunnitella kunnolla eikä tärvellä sitä runsain vaihtotarpein ja mutkitteluin. Pääkaupunkiseudun kehittäisessä liikenteessä ei ole kunnollisia runkolinjoja.

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

4Suosittele

4 käyttäjää suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelijat

Toimituksen poiminnat