mikkonummelin

Länsimetron jatke tarvitsee kääntösilmukan Kivenlahteen

  • Kivenlahden metroaseman luonnos Länsimetron sivuilta
    Kivenlahden metroaseman luonnos Länsimetron sivuilta

Viime viikolla nousi taas uusi Länsimetro-kohu kun pohdittiin erilaisia ratkaisuja palvelutason parantamiseksi, erityisesti silmälläpitäen tulevaisuutta, jolloin Länsimetron jatke Matinkylästä Kivenlahteen on tarkoitus avata. Eräänä parannusehdotuksena esitettiin 100 miljoonan euron kääntösilmukan louhimista Matinkylään, jonka pelättiin samalla viivästyttävän Länsimetron jatkeen valmistumista puolellatoista vuodella. Myöhemmässä uutisoinnissa taas todettiin, että kääntösilmukan louhiminen Kivenlahteen maksaisi myös vaikka mitä, tarkkaa summaa ei kerrottu, mutta sen rakentaminen edellyttäisi ylimääräistä metrovarikkoa ja viivästyttäisi Länsimetron jatkeen valmistumista viisi vuotta.

Tässä Länsimetrouutistulvassa tuli minulle lukuisia yllätyksiä, esimerkiksi:

  • ettei Matinkylässä ole jo olemassa kääntösilmukkaa
  • ettei Kivenlahteen ole jo rakenteilla kääntösilmukkaa
  • että kääntösilmukoiden rakentaminen viivästyttäisi Länsimetron jatkeen avaamista vuosikausia

Jos Tapiolasta länteen päin menevällä osuudella ei millään asemalla ole kääntösilmukkaa, merkitsee se sitä, että Länsimetron jatkeen avaamisen jälkeenkin joka toisen idästä tulevan metrojunan pitäisi kääntyä takaisin Tapiolassa. Tämä on aivan mahdoton tilanne, jossa peräti kahdeksaa metroasemaa, joista monet väkirikkaissa kaupunginosissa, jouduttaisiin palvelemaan harvennetulla metroliikenteellä, erityisesti, jos haaveillaan siitä, että vaivoin avatut muutamat suorat bussilinjat lakkautettaisiin uudestaan. En myöskään ymmärrä sitä, miksi kääntösilmukoiden louhiminen ja rakentaminen viivästyttäisi Länsimetron jatkeen avaamista, jos meneteltäisiin niin, että jatke avattaisiin tilapäisesti ilman kääntösilmukoita torsona ja käytettäisiin bussiliikennettä ruuhkien purkamisapuna, mutta samanaikaisesti tehtäisiin edelleen kääntösilmukan louhinta- ja rakennustöitä. Kyllä nykytekniikalla pitää pystyä rakennustyömaa eristämään käytössä olevasta metrolinjasta, kuten nytkin tapahtuu Matinkylän länsipuolella koko ajan. Veikkaan, että koko viivästymispelottelu johtuu siitä, ettei lisärakennustöiden budjettia uskalleta esittää Espoon valtuustolle ja pelätään vaikkapa Länsimetron jatkeen rakennustöiden keskeyttämisvaatimusten alkavan saada vaarallisen paljon ääniä taakseen.

Oma mielipiteeni on se, että kääntösilmukka on rakennettava Kivenlahteen eikä Matinkylään. Koska Länsimetrossa ei ole haarukkaa kuten Itäkeskuksessa, on tarkoituksenmukaisinta ajattaa jokainen metrojuna pääteasemalle asti, joka tulevaisuudessa on toivottavasti ainakin niin lännessä kuin Kivenlahti. Kääntösilmukan rakennustyöt on niin suunniteltava, että suurin osa työstä voidaan tehdä aikana, jolloin Länsimetron jatkeen asemia voidaan jo käyttää, joskin vajaalla kapasiteetilla. On myös hyväksyttävää, että kääntösilmukan käyttöönottoa varten Kivenlahden asema voitaisiin sulkea lyhyeksi aikaa kuten kuukaudeksi ja korvata Espoonlahden ja Kivenlahden väliltä puuttuva metroliikenne bussilinjoilla sekä tietenkin tarjota myös suoria bussilinjoja Kamppiin.

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

2Suosittele

2 käyttäjää suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelijat

NäytäPiilota kommentit (4 kommenttia)

Käyttäjän FreeThinking kuva
Jukka Heikkinen

Onko missään selvitystä siitä, miksi alun perin Länsimetron
ensivaiheessa rakennettiin kääntösilmukka Tapiolaan, miksei
Matinkylään? Eiköhän se olisi ollut Tapiolan sijaan helpompi
rakentaa Matinkylään ensisijaisesti? Ja siitä olen samaa mieltä,
että Kivenlahti tarvitsee myös sen kääntösilmukkansa, muutoin
koko metro on torso.

Käyttäjän marttivartti3 kuva
Martti Nurmi

Miksi kukaan enää hämmästelee, jos länsimetrosta löytyy jotain kummallista? Kaikille asianosaisille pitää taata ikuinen oikeus kuitata maksimipalkkiot Suomen oloissa optimaalisesta suorituksesta. Optiot kunniaan! Odottakaas, jos joskus aukee itämetro. ;D

Käyttäjän rjaaskel kuva
Risto Jääskeläinen

Vaikea kommentoida tämmöisiä laita-Suomen teknisiä ongelmia. Niin niissä onkin ovet vain toisella puolen, niissä proleputkissa? Ettei voi tehdä pistoraidetta, jossa voisi vaihtaa tuloraiteelta menoraiteelle? Arvatenkin ovissa on säästetty.

Käyttäjän mikkonummelin kuva
Mikko Nummelin

Täytyy korjata sen verran, että nykyisissä metroissa on ovet molemmin puolin ja Matinkylän asemalla on pistoraide, jossa juna pääsee tuloraiteelta menoraiteelle peruuttamalla. Kääntösilmukkaan verrattuna pistoraide on huomattavasti halvempi, mutta siinä on kaksi vakavaa ongelmaa. Ensinnäkin pistoraidetta käytettäessä vain yksi metrojuna voi olla kerrallaan kääntymässä metroaseman takaisella alueella, toiseksi koska tulosuunta vaihtuu menosuunnaksi, pitää metron kuljettajan kulkea 90 metrin matka ohjaamosta toiseen metrojunan läpi ja siihen menee niin paljon aikaa, etteivät metrot voi liikennöidä Tapiolan metroaseman länsipuolelle tihein vuorovälein.

(poistettu kohta oletetuista kääntösilmukoista nykymetrossa, ilmeisesti kääntöraiteen rakenne on siitä erilainen)

Toimituksen poiminnat