mikkonummelin

Hyvin menestyvien oppilaiden kesäloman alun aikaistaminen

  • Pätkä suomennettua Gaudeamus Igitur-sävelmää
    Pätkä suomennettua Gaudeamus Igitur-sävelmää

Tänään on taas se päivä, jolloin kouluissa raikaavat Suvivirsi ja lukioissa myös Gaudeamus Igitur. Hyvää suvisäätä ja helteitä on kuitenkin tänä vuonna päästy viettämään jo parisen viikkoa tai ylikin ja ei ole poikkeuksellista, että toukokuun loppupuoli tarjoaisi jo aivan hyviä lomasäitä. Lisäksi kaikki tietävät, että kevätlukukausi on nykyään pidempi kuin syyslukukausi ja sen loppupuoli tunnetusti koululaisille raskas.

Helpoin keino puuttua tähän lukukausien väliseen epätasapainoon on lukuvuoden lyhentämien ja lomien lisääminen aikaistamalla koululaisten kesälomalle pääsyä. Koska nykyään kouluissa joudutaan etenemään pitkälti heikommin etenevien oppilaiden ehdoilla, voitaisiin oppimistuloksia parantaa ottamalla käyttöön tasoryhmiä, jolla asiat nopeammin omaksuvat oppilaat saataisiin motivoitua haalimaan tietoa lisää. Lisäksi monet oppilaat, joilla on keskittymisvaikeuksia, kaipaavat pienempiä ryhmäkokoja ja yksilöllisempää opastusta opettajilta. Helppo tapa toteuttaa tämä olisi järjestää niin, että niillä luokka-asteilla, joilla on käytössä hyvin standardoitu numeroarvostelu, voisi parhaiten menestyneet oppilaat päästää vapaalle jo toukokuun puolessavälissä ja toukokuun loppupuolta käytettäisiin muiden kertausopintoihin ja yksilöllisempään ja pienemmissä ryhmissä tapahtuvaan opetukseen. Varsinainen kevätjuhla ja todistustenjako voitaisiin pitää kuitenkin yhdessä nykyiseen tapaan touko- ja kesäkuun vaihteessa.

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

0Suosittele

Kukaan ei vielä ole suositellut tätä kirjoitusta.

NäytäPiilota kommentit (2 kommenttia)

Käyttäjän MikkoNiska kuva
Mikko Niska

Mielenkiintoinen ja näennäistä pintaansa syväluotaavampi idea, joka kaipaisi ehkä ohimenevää sometarkastelua tarkemman puntaroinnin riittävän henkisen elastisuuden omaavissa päätöksentekopiireissä.

Järjestelyllä olisi toki vaikutuksensa moniin asioihin - onhan vanhemmillakin työ- ja lomajaksonsa, mutta olennaisinta tässä on sen tosiasian myöntäminen, että kaikista ihanteista huolimatta koulujen oppilaatkin koostuvat ihmisistä, joiden yksilölliset kyvyt, yleinen tilanne ja motivaatio vaihtelee, - joskus jokin, toisinaan kaikki - näistä tekijöistä.

Tässä on myös mukava yhteys motivaation, oman tekemisen ja siitä seuraavien tulosten palkitsemisessa. Niinikään ideassa huomioidaan heikommin pärjäävienkin intressit, antaen heille runsaammin "loppukirivalmennusta".

Maailmassa on niin huomattavia eroavaisuuksia kaikenlaisten käytäntöjen - vaikkapa koulutuksen - osalta, että aivan periaatteellisistakin syistä on hyväksi reippaasti kyseenalaistaa omat ajatustottumuksemme - joko maamme olisi kypsä myöntämään, että eritasoisille opinahjoille on tosiasioihin perustuva tilauksensa?

Tai että jäykkiin, ajattelua kahlitseviin perinneideologioihin pohjautuvat maailmankuvat - laidasta laitaan - eivät kenties sittenkään riitä maailman moninaisuuden käsittelemiseen?

Käyttäjän kraavi95 kuva
Keijo Räävi

Koululaiset vain veltostuvat lomilla. Sama koskee myös duunareita. Esitänkin lomista luopumista.

Toimituksen poiminnat