Vain osan vuodesta käytössä olevat pyöräkaistat

Polkupyöräily on hyvä ja hyödyllinen kuntoa kohottava harrastus ja joskus se on mahdollista mielekkäästi myös työmatkoilla, mikäli aikaa riittää, runsaita kuljetustarpeita ei ole ja työpaikalla on asiaankuuluvat suihku- ja pukuhuonetilat. Suomen ilmasto tosin asettaa pyöräilylle rajoituksia, eli vaikka pyöräily vuoden talvipuoliskolla ei mahdotonta olekaan, se kuitenkin vaatii niin paljon lisävarusteita ja on hankalampaa ja jääkeleillä jopa niin vaarallista, että useimmat jättävät pyörän suosiolla talviteloille.

Kaikkien pääkaupunkiseudun kuntien kaupunkisuunnittelussa pyörätieinfrastruktuuri saa yhä enemmän huomiota. Kotikaupunkini Espoo on toistaiseksi suorinut kevyen liikenteen väyliä ja autoliikenteeseen verrattuna eritasoratkaisuja, mikä sopii useimpiin lähiövyöhykkeen valtaväyliin erinomaisesti. Helsingin kantakaupunkialueella on sen sijaan tilanpuutteen ja modernien pyörätiesuunnittelukäytäntöjen vuoksi rakennettu ennemminkin ajoteille pyöräilykaistoja. Kuten olen aikaisemmin maininnut, sellaisessa pyörätiesuunnittelumallissa on merkittäviä turvallisuuspuutteita.

Pyöräilyn kausiluonteisuuden voisi huomioida liikennesuunnittelussa paremmin. Käytännössä Suomessa vuosi jakaantuu pyöräilyn kannalta karkeasti seuraaviin kolmeen kannattavuusluokkaan

  • C: tammi-huhtikuu ja loka-joulukuu: Pyöräily on pimeyden tai vaihtelevien ja kylmien sääolosuhteiden vuoksi harvinaista, työmatkaliikenteessä yksityisautoilun tarve on suuri.
  • B: toukokuu ja elo-syyskuu: Pyöräilyolosuhteet ovat yleisesti suotuisat, mutta työmatkaliikennetarpeet ovat kohtalaiset, koska lomat eivät yleensä ajoitu näihin ajankohtiin.
  • A: kesä- ja heinäkuu: Pyöräilyolosuhteet ovat hyvät tai erinomaiset, lomakauden vuoksi työmatkaliikennetarpeet ovat vähäisemmät, jolloin joukkoliikenneaikataulujakin harvennetaan.

Jonkinlainen ratkaisu voisi siis olla pyöräkaistojen käyttöönotto niin, että ne olisivat käytössä autokaistoina yllä mainitussa taulukossa mainitulla kaudella C, mahdollisesti autokaistoina kaudella B, mikäli väylä on erityisen vilkas pääkatu ja pyöräkaistoina ja yksityisautoilulta suljettuina kaudella A, jolloin liikennepaineet ovat vähäisemmät. Liikenneväylät tulisivat silloin kaikki liikennemuodot huomioiden tehokkaampaan käyttöön.

Mikko Nummelin
Sosialidemokraatit Espoo
Ehdolla kuntavaaleissa

Diplomi-insinööri vm 2007, Aalto-yliopiston jatko-opiskelija tutkimusalana teknillinen matematiikka, syventävänä aihealueena ohjelmistojärjestelmät, ohjelmistosuunnittelija Cinia Group Oy:ssä Espoon Keilaniemessä/Helsingin Ilmalassa vuodesta 2015, aiemmin ohjelmistosuunnittelija Ixonos Oyj:ssä Helsingin Herttoniemessä 2008-2015, s. 1975. Etelä-Espoon sosialidemokraattisen työväenyhdistyksen johtokunnassa kaudella 2019. Espoon sosialidemokraattien hallituksen ja edustajiston jäsen kaudella 2019.

Ilmoita asiaton viesti

Kiitos!

Ilmoitus asiattomasta sisällöstä on vastaanotettu