mikkonummelin

Ruoholahteen toinen metroterminaali ja lisäbusseja työmatka-ajoille

  • Maailmalla on paljon esimerkkejä Helsinkiä huomattavasti monimutkaisemmista ja laajemmista metroverkostoista
    Maailmalla on paljon esimerkkejä Helsinkiä huomattavasti monimutkaisemmista ja laajemmista metroverkostoista
  • Jo olemassa olevan Helsingin metrolinjaston maanpäällistä osuutta
    Jo olemassa olevan Helsingin metrolinjaston maanpäällistä osuutta

Toissakertaisessa blogikirjoituksessani tein hyvin vahvan olettaman siitä, että Länsimetron keskeisenä ongelmana olisi nimenomaan lyhyistä laitureista johtuva liian vähäinen kapasiteetti ja ongelmaa pahentaisi heijastevaikutukset pitkälaituriseen itämetroonkin. Sen kirjoittamisen jälkeen tuli toki myös Helsingin Sanomista lisätieto, että Länsimetron rakentaminen on pahemmin kesken kuin on aiemmin annettu ymmärtää. On selvää, että asioiden näin ollessa on keksittävä joku tapa, jolla myös kapasiteettiongelma voidaan kiertää, olkoonkin että asemat muuten valmistuisivat. Länsimetron pitkäaikainen suljettuna pitäminen ja asemien uudelleen rakentaminen olisi tietenkin erittän kallis ja aikaaviepä tapa hoitaa asia, mutta nopeampi ja vain hieman kiusallinen vaihtoehto on myös olemassa.

Tässä vaihtoehdossa Ruoholahteen rakennetaan maan alle joko nykyisen terminaalin viereen, alle tai päälle toinen metroterminaali, josta raiteet lähtevät Lauttasaarta kohden. Tällöin Länsimetroa voidaan ajattaa Matinkylän ja tämän toisen terminaalin välillä riippumatta itämetron aikatauluista tai sen laiturien ja junien pituuksista ja vaihto metrolinjalta toiselle tapahtuisi hissejä, liukuportaita ja käytäviä pitkin. Koska tällöin on kuitenkin edelleen riski, että Länsimetro itsessään ruuhkautuisi kapasiteettiongelmistaan, voitaisiin lisäksi järjestää arkisin kello 6-9 ja 15-18 Länsiväylälle nykyisen kaltaista suoraa bussiliikennettä julkista liikennettä täydentämään. Länsimetron asemien ulkopuolella voisi olla digitaaliset opastetaulut, joissa parkkihallien täyttöastetaulujen tapaan varoitettaisiin ruuhkasta ja tarvittaessa kehotettaisiin käyttämään bussia metron sijasta.

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

0Suosittele

Kukaan ei vielä ole suositellut tätä kirjoitusta.

NäytäPiilota kommentit (5 kommenttia)

Käyttäjän markok kuva
Marko Kivelä

Tämän hetken tietojen mukaan nuo nykyongelmat eivät millään tavoin liity lyhyisiin laitureihin tai tiheämpään vuoroväliin. Homma on vain kesken.

Jos arviot liikennemäärän kasvusta pitää paikkansa (edes suurin piirtein) ja jos liikennetiheyttä lisätään luvatusti (on teknisesti mahdollista), tulee laituripituus olemaan ongelma vasta parin kymmenen vuoden kuluttua. Silloin toki kyse on merkittävästä kapasiteetiongelmasta.

Itse pidän lyhyitä laitureita virhepäätöksenä ja osallistuin yhtenä monista asiasta käytyyn keskusteluun silloin kun asiasta tehtiin lopullista päätöstä. Tuo päätös tulee vielä vastaamme ikävällä tavalla. Mutta ei nyt. Nyt ongelmat ovat kokolailla muualla. Metron tämänkertaiseen viivästykseen ei laituripituudella ole vaikutusta.

http://markok.puheenvuoro.uusisuomi.fi/112417-poli...

Käyttäjän eiltanen kuva
Eero Iltanen

Miksei niitä asemia voi vaan louhia pari vaununmittaa pidemmiksi? Eihän sitä koko hallia tarvitse laajentaa vaan laitureiden reunoille syvennykset.

Maalaisjärkikin sanoo, että ongelmia tulee jos samassa putkessa ulostuloissa on eri kapasiteetti. Onko tossa sitten niin, että nopeutta yritetään kasvattaa ja kompensoida sillä pidempää pysähdysaikaa.

Käyttäjän mikkonummelin kuva
Mikko Nummelin

En ole päässyt paikan päälle vilkaisemaan, mutta ainakin jollakin Länsimetron asemalla näytti lehtikuvien mukaan olleen sellainen arkkitehtuuri, että laiturin päissä on hissit. Tällaisella ratkaisulla on onnistuttu tahallaan tekemään mahdolliset laiturien pidennykset moninkertaisesti hankalammiksi ja kalliimmiksi kun hissit pitäisi purkaa ja niille löytää uudet paikat.

Käyttäjän markok kuva
Marko Kivelä

Teknisesti mahdollista, mutta olisi rakennusvaiheessa maksanut muistaakseni joitain 65 miljoonan luokkaa (kyse oli tyystin kustannusten säästöstä). Nyt hintalappu olisi varmasti paljon suurempi, ja vielä suurempi se tulee olemaan jos tuo tehdään vaikkapa 20-vuoden kuluttua. Tuossa se jännä juttu on, että Espoon puolella kapasiteetti tulee riittämään hyvin näinkin, ongelmat tulevat kalasataman paikkeille jossa on metron pullonkaula.

Käyttäjän mikkonummelin kuva
Mikko Nummelin

Jossakin vaiheessa oli tarkoitus, että vain joka toisen metrojunan päätepysäkki olisi Matinkylässä ja muiden Tapiolassa. Tämä tarkoittaisi Matinkylään viiden minuutin vuoroväliä pahimpina ruuhka-aikoinakin. Onhan tuosta suunnitelmasta jo luovuttu ja kaikki junat tarkoitus ohjata läntisimmillekin asemille asti?

Toimituksen poiminnat