mikkonummelin

Länsimetrokatastrofit ja tietojen pimittäminen kansalaisilta

  • Länsimetron linjaus
    Länsimetron linjaus

Pari päivää sitten tuli uutinen, jonka mukaan Etelä-Espooseen rakenteilla olevan Länsimetron avaaminen viivästyisi epämääräisen ajan, jopa kuukausilla, syynä "metron turvallisuusjärjestelmien testaamiseen liittyvät ongelmat". Muutenhan tämä ei olisi suuri uutinen, jos tätä "tietoa" ei olisi pimitetty niin pitkään, että tässä välissä kaikki Etelä-Espoon ja Lauttasaaren bussilinjat Helsingin keskustaan on jo ehditty irtisanoa tulevan elokuun puolestavälistä alkaen, jolloin metroliikenne oli luvattu aloittaa.

Todennäköisesti nyt esitetty syy metroliikenteen viivästymisen aiheuttajasta on valheellinen. Vuosikausia on kansan keskuudessa tunnettu tärkein Länsimetroa koskeva ongelma, joka on liian lyhyet, 90-metriset laiturit, jotka eivät mahdollista tavanomaisia ruuhka-aikojen kolmen vaunuparin junien liikennöintiä. Tiedän itämetron käyttökokemuksistani, että työmatka-aikoina ne pidemmätkin metrojunat ovat olleet usein tupaten täysiä. Minun teoriani metron viivästymisen todellisesta syystä on se, että ajotesteissä olisi ilmennyt, että tämänhetkisellä teknologialla suunniteltuja 2,5 minuutin vuorovälejä, joilla liian lyhyiden laiturien haitta kompensoitaisiin, ei pystytä luotettavasti pitämään ja Helsingin puolelta on ilmoitettu, että itämetroa ei saa missään tapauksessa tärvellä toimimattomaksi vaan, jos tilanne vaatii, siellä ajetaan pitkillä metrojunilla hamaan tulevaisuuteen riippumatta siitä, onko koko Länsimetron ajattaminen samanaikaisesti mahdollista.

Veikkaukseni siitä, mitä Länsimetron tunneleissa nyt puuhastellaan on yrittää epätoivoisesti tavoitella lyhyemmän vuorovälin mahdollistavia tekniikkaparannuksia ja samanaikaisesti myös pitkien metrojunien ajattamista Länsimetron asemille niin, että osa junasta jää tunneliin, tutkitaan. Syksyllä valitettavasti Etelä-Espoon ja Helsingin keskustan välisten joukkoliikenneyhteyksien tuhoutuminen tulee johtamaan siihen, että yhä useampi matkustaa Helsinkiin autolla Länsiväylää pitkin vaihtoehtojen puuttuessa. Auton hankintapäätökset luovat myös hystereesiä, eli kun sellaisen investoinnin kerran tekee, halu siirtyä takaisin joukkoliikenteeseen yhteyksien mahdollisesti myöhemmin parantuessakaan, on vähäinen.

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

2Suosittele

2 käyttäjää suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelijat

NäytäPiilota kommentit (4 kommenttia)

Käyttäjän eiltanen kuva
Eero Iltanen

Viivästyminen on hyvä, kunhan bussilinjoja jatketaan. Saa nauttia toimivista yhteyksistä. Tuosta Länsiväylää pitkin hurahtaa bussi keskustaan hujauksessa ja saa vielä nauttia maisemista matkan ajan.

Mielenkiinnolla kuitenkin seuraan tätä sirkusta.

Käyttäjän mikkonummelin kuva
Mikko Nummelin

Jos luit asiaa koskevaa uutisointia, suuri ongelma on se, että bussilinjoja ei olla jatkamassa nykyisessä kapasiteetissaan siitäkään huolimatta, että metro puuttuu. Todennäköisesti Helsinkiin joutuisi julkisilla matkustamaan vaihdollisilla yhteyksillä, jotka olisivat hätäkapasiteetin vähyydestä huolimatta työmatka-aikana niin täynnä, etteivät kaikki matkustushalukkaat mahdu mukaan.

Käyttäjän KaleviOnnela kuva
Kalevi Onnela

Mikko, olen samaa mieltä kanssasi länsimetron ydinongelmasta. Kun alkoi tulla selväksi, että kustanusarvio on epärealistinen, keksittiin, että säästetään tekemällä asemat lyhyiksi ja peitetään näin syntyvä virhe 2,5 minuutin junavuoroilla. Junavuorojen epärealistinen tihentäminen taas toivottiin järjestyvän aikanaan jollain ihme automatiikalla.

Tämä haihattelu herätti jo silloin ankaria vastalauseita. Nämä kuitattiin asenteella "jos tosiasiat puhuvat vastaan, sen pahempi tosiasioile".

Ei kelvannut edes kompromissiehdotus louhia asemat täyspitkiksi mutta jättää ensi alkuun pidennys varustamatta.

Tässä sitä ollaan, automatiikka on kesken kehityksen, hinta nousee edelleen ja kuitenkin länsimetrosta tulee rampa, milloin se sitten saadaankin käyttöön. Näin, vaikka vastuulliset saatettaisiin edesvastuuseen.

Käyttäjän mikkonummelin kuva
Mikko Nummelin

Tämä voi kuulostaa todella inhopessimistiseltä, mutta saattaa olla niin, että järkevin tie ulos nykyisistä Länsimetrohankkeen ongelmista olisi kyseisen metrolinjan jättäminen toistaiseksi suljetuksi ja sen avaaminen asema kerrallaan Lauttasaaresta lähtien länteenpäin sitä mukaa kun kukin asema valmistuu korjattuna ja laiturit pidennettynä. Bussiliikenne pitäisi järjestää kuten se on tänäkin päivänä. Matinkylään asti päästäisiin tällaisella suunnitelmalla metrolla ehkä 2019.

Aikaisempiin metrolinjan laajennuksiin verrattuna tässä hankkeessa oli myös kummallista se, että koko Länsimetron linja asemineen haluttiin avata kerralla. Aikaisemmin on menty pienemmissä palasissa.

Toimituksen poiminnat