mikkonummelin

Laajasalontiekään ei sovellu bulevardisoitavaksi

  • Laajasalontie on Laajasalon, Santahaminan ja Jollaksen ainoa moottoriliikenteen ulospääsyväylä
    Laajasalontie on Laajasalon, Santahaminan ja Jollaksen ainoa moottoriliikenteen ulospääsyväylä
  • Kuitinmäentie Espoossa. Se soveltuu kaupunkibulevardiksi kun se on Länsiväylän rinnakkaisväylä.
    Kuitinmäentie Espoossa. Se soveltuu kaupunkibulevardiksi kun se on Länsiväylän rinnakkaisväylä.

Kertauksen vuoksi, Helsingin kaupunkisuunnitteluviraston yleiskaavan mukaan tarkoituksena olisi vuoteen 2050 mennessä muuttaa Kehä I:n sisäpuolella sijaitsevat osuudet Länsiväylästä, Turunväylästä, Vihdintiestä, Hämeenlinnanväylästä, Tuusulanväylästä, Lahdenväylästä, Porvoonväylästä ja Itäväylästä samoin kuin Laajasalontien pohjoinen moottoritiemäinen osuus puistokaduiksi, minkä lisäksi Espoon Vihreät ovat esittäneet, että puistokaduksi tulisi muuttaa myös Länsiväylän Kehä I:n ja Kehä II:n väli, samoin kuin Keilaniemessä sijaitseva osuus Kehä I:stä.

Nyt mainituista väylistä kaikki muut kuin Laajasalontie ovat valtion tielaitoksen hallussa olevia teitä, Laajasalontien kuuluessa Helsingin kaupungille. Tästä seikasta johtuen on ymmärrettävää, että Helsingin kaupunkisuunnitteluvirasto haluaisi aloittaa bulevardisoinnin nimenomaan Laajasalontiestä. Tällä hetkellä suunnitteilla on bulevardisoinnin, asuinalueiden laajennosten ja Laajasalontien ylittävien siltojen purun mahdollistavat kaavamuutokset alueella.

Huolimatta siitä, että Laajasalontie on Helsingin kaupungin hallussa oleva katu, sekään ei kuitenkaan sovellu kovin järkevästi bulevardisoitavaksi. Se on nimittäin koko Laajasalon ja Santahaminan sotilastukikohdan ainoa moottoriliikenteen poistumisväylä ja lisäksi on huomattava, että Laajasalossa sijaitseva Jollas on nyt ja todennäköisesti jatkossakin pientalo- ja yksityisautoiluvaltainen alue. Laajasalon asuinalueiden laajennukset vain lisäisivät liikennetarpeita muuallekin kuin raitiotieliikenteen ja metrolinjaston piirissä oleville alueille. Siltojen purku haittaa myös kevyttä liikennettä, joka joutuisi muutostöiden jälkeen pysähtymään vilkkaan valtaväylän ylitystä varten liikennevaloihin odottamaan.

Oletan, että bulevardisointisuunnitelmasta tulee runsaasti kaavavalituksia, todennäköisesti myös Puolustusvoimilta, mikä nostaa todennäköisyyttä siitä, että valitukset menevät läpi.

Millaiset tiet sitten soveltuvat suurkaupunkialueella kaupunkibulevardeiksi ydinkeskustan pääkatujen lisäksi? Minun ja nähtävästi useiden kaupunkisuunnittelijoiden ja päättäjien mielestä ilmeisesti ne väylät, jotka ovat aikaisemmin olleet kapeampia katuja, mutta joiden merkitys on kaupungin väkiluvun lisääntyessä kasvanut ja joilla on hyvät moottoritiemäiset rinnakkaisväylät pidempiä siirtymiä varten ja johon maakuntiin menevä tai niistä tuleva henkilöautoliikenne voi ohjautua häiriten vähemmän paikallisia asukkaita ja kevyttä liikennettä. Etelä-Espoossa onkin kehitetty kaupunkibulevardin suuntaan esimerkiksi Kuitinmäentietä, josta on hieman hämyinen kuva valittu toiseksi havainnekuvaksi yllä. Muita kaupunkibulevardeiksi kehittyviä teitä ovat Kuitinmäentien risteävä Olarinkatu-Piispansilta-Matinkyläntie, jolta sijaitsevalta sillalta kuva onkin otettu, samoin kuin syksyllä valmistunut Turveradantie, jonka varrelle on suunnitteilla paljon asutusta. Olarinkadun moottoritiemäinen rinnakkaisväylä on tietysti Kehä II ja Turveradantien rinnakkaisväylänä toimii sekä kehät I ja II niitä yhdistävän Turunväylän osuuden lisäksi.

Jyväskylässä sijaitsee tähän mennessä ainoa Suomessa koskaan moottiritiestä matalamman luokan tieksi purettu moottoritien pätkä, Länsi-Päijänteentie. Tieluokituksen huonontamisen oikeutti vain se, että sen tilalle rakennettiin uusi moottoritiemäinen yhteys, Rantaväylä, Jyväsjärven rantaan, joka liittyy sujuvasti Vaajakosken moottoritien liittymään, mistä etelästä tuleva liikenne voi hajautua Oulun ja Pohjois-Suomen tai Itä-Suomen suuntiin. Käytännössä kaikki henkilöautoliikenne ja raskas liikenne on modernien suunnitteluperiaatteiden mukaan ohjattu pois ydinkeskustasta ohitusteille kuten monissa muissakin keskisuurissa ja suuremmissa kaupungeissa.

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

1Suosittele

Yksi käyttäjä suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelija

NäytäPiilota kommentit (5 kommenttia)

Käyttäjän AmosAhola kuva
Amos Ahola

No jopas, koko nuoruuteni Jollaksessa asuneena, ja Laajasalontietä tasaisin väliajoin edelleen ajavana, voin todeta että turhempaa moottoritienpätkää ei ole olemassakaan. Valot molemmin puolin päästävät noin kymmenen autoa kerrallaan tuolle 2 kaistaa suuntaansa olevalle luokkaa kaksi kilometriä pitkälle pätkälle, jossa ajetaan aina ylinopeutta.

Selvyyden vuoksi, kaksi kilometriä vauhtia 90km/h kestää 80 sekuntia, kaupunkibulevardin 50km/h vauhtia noin tuplat, eli Jollaksen asukit menettävät noin minuutin suuntaansa työmatkallaan jos tie bulevardisoidaan.

Ainoa peruste olla bulevardisoimalla Laajasalontietä on Herttoniemen Itäväylän liittymän pullonkaula, eli jos päätettäisiin että tästä syystä ns. Saarelle ei enää voi rakentaa enempää.

Tämä tosin on jo liian myöhästä, sillä Kruunuvuorta rakennetaan jo, ja sinne tuleva raitiovaunusilta tulee helpottamaan tilannetta.

Mitä Santahaminaan tulee, varuskunnan siirtäminen pois sieltä on jo suunnitelmissa, mikä onkin ihan järkevää, sijainti on vaan liian hyvä siihen vajaakäyttöön, missä saari nyt on.

Käyttäjän mikkonummelin kuva
Mikko Nummelin

En minäkään pidä elintärkeänä sitä, että kyseinen pätkä olisi moottoritiemäinen, mutta jo olemassaolevien eritasoliittymien purku aiheuttaisi paljon haittaa kaikille liikennemuodoille. Tästä syystä lienee parasta jättää Laajasalontie nykymuotoonsa. Jos Kruunusillat rakennetaan, pitäisi samalla tehdä niistä riittävän leveitä, jotta niihin mahtuisi myös autoliikenne. Jälkeenpäin korjailu ja leventäminen maksaa maltaita.

Santahaminan varuskunnan siirtäminen oli aikanaan hyvin pitkällekin suunniteltu, mutta Georgian ja Ukrainan kriisien jälkeen niillä ei ole enää poliittisia läpimenomahdollisuuksia. Vuosituhannen alun pasifismitrendi on jo mennyt ohi ja elää hiipuvana enää vihervasemmiston laidalla ja pienpuolueissa. Suomi on monen muun maan ohella kääntynyt takaisin militarisointia ja tiukempaa asevelvollisuuden toimeenpanoa kohti. Tämä sisältää myös ajatuksen, että pääkaupunkiseutua puolustetaan parhaiten siellä jo majapaikkaansa pitävistä sotilasosastoista käsin.

Käyttäjän AmosAhola kuva
Amos Ahola

Puh pah - Kuukiven sillasta etelään voi hyvin rakentaa Koirasaarentielle saakka, Isosaarentien ylikulku kannattaanee säilyttää, mutta siitä voi ottaa rampit pois.

Kruunuvuorensillalle ei auta rakentaa autokaistoja, koska keskustan vastaanottava pää menee täysin tukkoon.

Pasifistia minusta et saa kirveelläkään, ja sen verran annan siimaa että olen valmis luottamaan kenraaleihin varuskunnan optimisijainnin osalta.

Jos tosin kuvittelet että Helsingin puolustus nojaa Laajasalon (tai Santahaminan) sillan olemassaoloon, niin olet väärässä - kotitehtävä sopii miettiä millä se kalusto saadaan Santahaminasta nopeasti pois vaikka sabotööri olisi sillat räjäyttänytkin.

Käyttäjän yorka kuva
Atte Rätt

Noin yleensä ottaen olen sitä mieltä, että yksityisautot pitäisi kaikki räjäyttää. Mitään muuta kuin pelkkää maan haaskaamista ja saasteita ne eivät ole tuoneet. Julkisella liikenteellä ja ihmisille tarkoitetulla kaupunkirakenteella olisimme eurooppalainen metropoli, mutta täällä on vaan suunniteltu moottoriteitä ja parkkipaikkoja.

Käyttäjän VesaHytnen kuva
Vesa Hytönen

Suuri osa suomalaisista asuu edelleen haja-asutusalueella, jossa yksityisauto on välttämätön. Me asumme aika paljon vapaa-ajan asunnolla ja matkaa kyäkeskustaan on kuusi kilometria. Elintarvikeliike on siellä ja myös lähin julkisen liikenteen pysäkki, muutama vuoro päivässä. Posti lähti jo ajat sitten, terveyskeskus toimii vielä mutta lopettamisuhan alla, päivystys ja labrat siirtyisivät noin tunnin ajomatkan päähän, siis yksityisautolla. Ne, joilla on oikeus Kelan kuljetuksiin, saavat jännittää tuleeko se luvattu taksi vai ei niin, että ehtisi lääkäriin silloin kun aika on varattu. Kirjasto ja kirkko sentään vielä löytyvät, samoin koulu.

Jos asuu Kalliossa ja on töissä Yliopistolla, niin helppoahan on se väli taittaa vihreästi polkupyörällä ja kirota saasteita pölläyttäviä yksityisautoja. Olisimme mökkipaikkakunnallamme hyvinkin onnellisia, jos routiva raittimme muutettaisiin bulevardiksi.

Toimituksen poiminnat