mikkonummelin

Pääkaupunkiseudun kaupunkisuunnittelussa vasen käsi ei tiedä, mitä oikea tekee

  • Metropolialueen kaavoituksesta ja kehittämisestä puuttuvat yhteiset visiot
    Metropolialueen kaavoituksesta ja kehittämisestä puuttuvat yhteiset visiot
  • Todellisia hankkeita: jättikauppakeskuksia ja isoja moottoritiesolmuja
    Todellisia hankkeita: jättikauppakeskuksia ja isoja moottoritiesolmuja
  • Haavekuva: moottoritien muutos leppoisaksi puistokaduksi
    Haavekuva: moottoritien muutos leppoisaksi puistokaduksi

Olen useita vuosia seurannut Helsingin ja muun pääkaupunkiseudun kaupunkisuunnittelun tulevaisuudensuunnitelmia ja oikeasti toteutettuja hankkeita ja huomannut niiden välillä jyrkän ristiriidan. Tyypillisesti pidemmän aikavälin suunnitelmissa suositaan raideliikenne- ja pyöräilypainotteisia ratkaisuja ja kaupan paluuta pienyksiköiksi, esimerkiksi kivijalkakaupoiksi ja autoilun myös odotetaan vähenevän rajoitusten myötä. Todelliset hankkeet sen sijaan ovat erittäin markkinavetoisia, suosivat välittömästi kantakaupungin ulkopuolella ajoväylien leventämistä ja lähiövyöhykkeellä Kehä III:n tasalle asti kaupan suuryksiköitä, joiden kohdalla yksityisautoiluyhteydet ja runsaat parkkitilat ovat keskeisessä asemassa. Seuraavassa on tästä esimerkkejä:

  • Suunnitelmissa Länsiväylää halutaan bulevardisoitavasti, toteutetuissa hankkeissa sitä on levennetty kautta linjan, pidennettykin Kirkkonummen puolella monia kilometrejä ja siitä on tehty myös entistä tärkeämpi kuljetusreitti kun Jätkäsaaressa sijaitsevaa Länsisatamaa laajennetaan ja sen kapasiteettia lisätään. Aikanaan alueelle kulki satamarata, jota olisi voitu parantaa satamaliikenteen tarpeisiin, se kuitenkin purettiin ja osa siitä on talvisin lähes tyhjänä pyöräilybaanana.
  • Suunnitelmissa Helsingin keskustaan halutaan lisää kivijalkakauppoja kaupunkibulevardien varrelle, toteutetuissa hankkeissa Itäkeskusta on laajennettu ja lukuisia uusia isoja kauppakeskuksia perustettu. Kivijalkakaupat ovat myös häviämässä hyvää vauhtia ja keskustan alueen liike-elämä painottuu baareihin ja pikaruokaloihin.
  • Suunnitelmissa puhutaan älyliikenteen loistavasta tulevaisuudesta, todellisuudessa Kutsuplussa sai kyytiä liian kalleutensa takia ja useat pääkaupunkiseudun poikittaisliikenteen linjat ovat retuperällä. Myös molempia koko pääkaupunkiseudun ympäröiviä kehäteitä on levennetty puhtaasti yksityisautoilutarpeita varten.
  • Helsinki, Espoo ja Vantaa kaavoittavat asuinalueitaan, liikealueitaan ja teitään varsin paljon toisistaan riippumatta, usein niin, että suunnitelmat eivät pidemmällä aikavälillä toimi yhteen riittävän hyvin. On oireellista, että Helsingissä joudutaan tekemään vuoteen 2050 asti ulottuvassa perspektiivissä yleiskaavoja, jotka pysähtyvät sen nykyisille rajoille. Eikö siihenkään mennessä ole yritystäkään saada aikaiseksi metropolihallintoa tai kuntaliitosta?
  • Malmin lentokenttä on todettu Suomen toiseksi vilkkaimmaksi lentopaikaksi ja tärkeäksi lentokoulutuksen ja siviili-ilmailun kohteeksi ilman, että sille olisi voitu osoittaa mitään korvaavaa paikkaa. Siitä huolimatta se halutaan purkaa ja sen päälle rakentaa asuntoja huonojen joukkoliikenneyhteyksien varaan, erityisesti, jos vieressä kulkeva Lahdenväylä pitäisi myöhemmin bulevardisoida.
  • Vastoin oletuksia, kehyskuntiin nousee edelleen omakoti- ja rivitalomattoja pelloille kuin sieniä sateella, siitä huolimatta, että ne olisivat täysin vailla joukkoliikenneyhteyksiä ja lähipalveluita. Juhlapuheissa sen sijaan on annettu epärealistisia ennusteita ja tavoitteita halvemmista asunnoista kantakaupungissa.

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

0Suosittele

Kukaan ei vielä ole suositellut tätä kirjoitusta.

NäytäPiilota kommentit (6 kommenttia)

Tapani Lahnakoski

Mitä mieltä olet ns. Helsinkitunnelista? Autot maan alle ja keskustan kadut kävelykaduiksi. Luulisi olevan vihreä ihanne, mutta ei, eihän se käy, kun se helpottaisi yksityisautoilua.

Käyttäjän mikkonummelin kuva
Mikko Nummelin

Keskustatunneli on hyvä idea. Valitettavasti se on kuitenkin niin kallis, että sen toteuttaminen vaatisi merkittävää valtion rahoitusosuutta.

Käyttäjän rakennusliikeerbau kuva
Pekka Iiskonmaki

Kyllä tuo plogin otsikko koskee koko julkista sektoria.

Kari Ahveninen

Ikävä kyllä, liitettyyn kuvaan tekstiksi laitettu oli kyllä melko hupaisa:

"Metropolialueen kaavoituksesta ja kehittämisestä puuttuvat yhteiset visiot"

Sanoisin että tuosta metropolialueen kaavoituksesta ei enää puutu kuin se metropoli.

Visioita on, kehityssuunnitelmiakin hierotaan mutta mistä saadaan siis tuo metropoli ja väki siihen? Koko suomen kansa ei sellaiseen riitä... ei vaikka se viimeinenkin vastahankainen maajussi ja lapin ihminen sinne pakotetaan aseella uhaten.

Käyttäjän mikkonummelin kuva
Mikko Nummelin

Helsingin seudun yhtenäisellä taajama-alueella asuu yli miljoona ihmistä, joten kyllä se kansainvälisestikin jo keskisuuren kaupungin kokoluokkaan menee, tosin ainoana maassamme.

Käyttäjän buimonen kuva
Börje Uimonen

Mitähän tuohon sanoisi. Helsingin päättäjillä nuo kaupungin ulkorajat tuntuvat sumentavan kaiken ajattelun. Vantaa on pk-seudun luonnollinen kasvusuunta, mutta todellinen yhteistyö ei näytä kovin hyvin toimivan. Onnistuisiko yhteinen ajattelu edes kuntaliitoksen jälkeen.

Mikon havainnot kehä ykkösen ulkopuolisesta kehityksestä autoilua suosivana ovat varmaan oikeita. Onneksi näin, koska se pitää logistiikan jollain tavalla toimivana.

Syntyperäisenä helsinkiläisenä itseäni jurppii nykyisin joka ikisen kerran kun pitää lähteä ykkösen sisäpuolelle. Tänään ajellessani pätkän Hämeentietä matkalla Katajanokalle mietiskelin kuinka hankalaksi elämä muuttuukaan kun nuokin autot tungetaan Sörnäisten rantatielle.

On tavallaan ymmärrettävää, että keskustassa asuvat hipsterit haluaisivat elämäntapansa levittäytyvän jopa sisääntuloväylien turmelemisella. Ne tiet tosin ovat valtion hallinnassa, joten ehkä bulevardisointi on vain paha uni, joka ei tosielämässä toteudu.

Pitäisikö kantahesalaisen sitten olla pettynyt siihen, etten halua enää lähestyä kotikaupunkini keskustaa kuin pakottavissa tapauksissa. Oikeastaan ainoa vapaaehtoinen syy käydä keskustassa on Vihreiden puoluetoimisto, joka sijaitsee logistisessa perslävessä Fredalla. Siellä sentään vielä piipahdan suunnilleen kerran kuukaudessa.

Muuten stadin keskustassa ei olekaan enää mitään sellaista, jota kaipaisin riittävästi sinne mennäkseni. Voivat siis minun puolestani estää liikkumisen muilla kuin ratikoilla, fillarilla tai kävellen. Huoltoajoa lähinnä käy sääliksi.

Toimituksen poiminnat