*

mikkonummelin

Miksi autottomat maksavat autoilijoiden pysäköintipaikkoja

  • Riittävästä pysäköintipaikkojen rakentamisesta kannattaa huolehtia ajoissa
    Riittävästä pysäköintipaikkojen rakentamisesta kannattaa huolehtia ajoissa

Osmo Soininvaaran blogissa on jälleen käynnissä keskustelu Helsingin yleiskaavasta 2050 ja siihen liittyvästä ns. vihervasemmistolaisesta kaavoitustavasta. Kuten tunnettua, suurkaupungin kaavoittaminen on hankala ja riidanalainen prosessi johtuen siitä, että kantakaupunkia tai sellaiseksi tarkoitettavaa aluetta on vähän ja asutus, liiketoiminta ja liikenne kamppailevat tai on laitettu kaupunginvaltuuston puolueiden edustamina kamppailemaan tilan käytöstä.

Vakituisena kiistan aiheena on pysäköintipaikkanormi, eli kaavoitusta säätelee tällä hetkellä kaikissa Suomen kunnissa, mukaanlukien Helsingissä, se, kuinka paljon pysäköintipaikkoja on kaavoitettava yksittäisiä asuntoja kohti. Tällöin pysäköintipaikoista ei käytännössä makseta erikseen, vaan niiden rakennuskustannukset jyvittyvät myytävien asuntojen hintoihin, oli ostajalla sitten tarvetta autopaikalle tai ei. Tällöin autottomat maksavat myös autoilijoiden käyttämästä kaupunkitilasta.

Välillä tähän on ehdotettu "markkinaehtoisempia" ratkaisuja, joissa pysäköintipaikkojen vuokrat olisivat oikeasti verrannollisia niiden rakennuskustannuksiin ja nykyistä huomattavasti kalliimpia, tai että kaavoitusvaiheessa käytäisiin "huutokauppa" siitä, kuinka monta neliötä käytetään asuintiloihin ja kuinka monta pysäköintipaikkoihin. Näissä lähestymistavoissa on kuitenkin perustavaa laatua oleva ongelma.

Kaupunkisuunnittelussa ja kaavoituksessa on kuitenkin huomioitava aikaperspektiivi, koska jo rakennettujen alueiden käytön muuttaminen jälkikäteen maksaa. Pysäköintipaikan arvoa laskettaessa on huomioitava, kuinka paljon kalliimmaksi sellaisten rakentaminen tulisi, jos ne jouduttaisiin myöhemmin raivaamaan jo rakennettuun hyvässä uskossa autottomaksi kuviteltuun tiiviiseen kaupunkirakenteeseen poliittisten paineiden takia. Hintana voi olla maanpäällisen ja maanalaisen pysäköintipaikan erotus, pysäköintialueen tieltä tuhottu viheralue, suunniteltua laajempi kadunvarsipysäköinti liikennehaittoineen tai pysäköintialueeksi alkuperäisen suunnitelman vastaisesti ajautunut umpikorttelin sisäpiha.

On myös huomattava, että uudisasutus on ainakin pääkaupunkiseudulla kovan rahan markkinoilla erittäin kallista. Tällöin on syytä olettaa, että potentiaaliset ostajat ovat sen verran varakkaita, että heillä on suurella todennäköisyydellä myös henkilöautoja ja niiden käyttötarpeita. Tämäkin saattaa edelleen houkutella suunnittelemaan erikseen opiskelija-asumiseen tai sosiaaliseen asumiseen tarkoitettuja autottomiksi suunniteltuja kortteleita. Tällainenkin on mielestäni virhe, koska se ei huomioi asukkaiden muuttuvia elämäntilanteita ja hankaloittaa myös rakennusten käyttötarkoitusten muuttamista, jos se myöhemmin koettaisiin perustelluksi.

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

0Suosittele

Kukaan ei vielä ole suositellut tätä kirjoitusta.

NäytäPiilota kommentit (13 kommenttia)

Käyttäjän jorkkajaatinen kuva
Jorkka Jaatinen

Miksi terveet joutuvat veroissaan maksamaan sairaitten sairaalapaikat?

Miksi lapsettomat joutuvat maksamaan kaupungin leikkipuistot?

Miksi aurinko paistaa risukasaankin?

Byäääh! Epistä!

Käyttäjän htoyri kuva
Hannu Töyri

Auton pitämisen syy ei varakkuus, vaan tarve. Eikä auton käyttötarve määräydy varakkuuden perusteella. On valtavamäärä sellaisia ammatteja tai yritystoimintaa, joita ei voi harjoittaa ilman autoa asui sitten vuokralla tai omistusasunnossa.

Käyttäjän jarmolauros kuva
Jarmo Lauros

Töyry tuossa kirjoittaa asiaa.
Helsingin ja muidenkin keskittymien liikenneongelmat ratkeaa, kun sisäinen liikenne julkisilla tehdään ilmaiseksi. Eipä tarvitsisi parkkeerata luoliin eikä kattoterasseille.

Käyttäjän JormaLehmonen kuva
Jorma Lehmonen

Ei uskoisi diplomi-insinöörin kirjoittelevan moisia typeryyksiä. Harva niitä autoja huvikseen ostelee ja ylläpitää näillä hinnoilla. Valtion kerääämät verot ja maksut ylittävät moninkertaisesti tiestön yms rakentamiseen käytettävät rahat.

Käyttäjän JanneSuuronen kuva
Janne Suuronen

Paljonkos kumipyöräliikenteestä kerätään veroja ? 5mrd vai 7mrd€. Mutta teihin palautetaan miljardin verran.

Että se otsikon väittämästä taas kerran.

Käyttäjän mikkonummelin kuva
Mikko Nummelin

Huvittavaa, että joissakin kommenteissa käy ilmi se, että on luettu otsikko, muttei leipätekstiä.

Käyttäjän Timoteus kuva
Timo Huolman

Itse sanoisin, että hieman surullista, jos se ei olisi niin yleistä, se yksittäistapauksina voisikin huvittaa.

Heli Hämäläinen

Toisaalta korkeisiin rakennuksiin joudutaan rakentamaan kellarit etteivät ne kaadu tuulessa tai painu. Mihin vaihtoehtoiseen käyttöön kellaritiloista on? Siis, josta taloyhtiö saa rahaa?

Pekka Heliste

Helsingissä jo 55 % talouksista on autottomia

Kun jo nyt enemmistöllä ei ole autoa , on kohtuutonta , että enemmistö kustantaa vähemmistön ökyilyä.

Liikennesuoritteistakin Helsingssiä vain n 20 % tehdään henkilöautolla, loput kävellen, julkisella tai pyörällä

Helsingin pitäisi satsata enemmänkin siihen, että jalkakäytävät ovat ja ajoradan reunat ovat katettuja eikä jalankulkijan/pyöräilijän tarvitse rämpiä sateessa

Ja kun mennään 20 vuotta eteenpäin niin itse ajettavaa autoa ei ole ikä todennäköisesti edes omaa autoa vaan liikenne perustuu erilaisiin automaattiohjauksella kulkeviin välineisiin, jotka eivät ole ykistyisomistuksessa

Käyttäjän JpLehto kuva
Jp Lehto

Joku kommunismiin pakottaminenko on suunnitteilla?

Hyviä kysymyksiä silti. Kaikkiaan toisten laskujen makselu pitäisi lopettaa. Joukkolikenteen kuuluu rahoittaa käyttäjien toimesta jne....

Pekka Heliste

Jos haluaa elää muista riippumatonta elämää niin kannattaa muuttaa erämaahan tai autiolle saarelle.Siellä ei ole kommunismia

Käyttäjän mikkonummelin kuva
Mikko Nummelin

Vihersosialistiset utopiat eivät näytä olevan toteutumassa ainakaan Espoossa, koska juuri eilen pyöräilin rakenteilla olevan Turveradantien ja Turunväylän liittymän eli Turvesolmun ohi. Yhdistettynä jo valmiina oleviin Kehä I:n ja Kehä II:n liittymiin, kokonaisuus on ehtaa Smith-Polvista [1]. Myös Länsiväylällä on rakenteilla massiiviset levennystyöt Isolta Omenalta länteenpäin, samoin kuin kohta rakenteille tulevat Ison Omenan liittymän itäsuuntaiset rampit.

[1] Ns. Smith-Polvisen kaava on monesti kauhuesimerkkinä esitelty hylätty kaava, jossa oli ehdotettu Helsingin keskustaan useita katukuiluissa kulkevia moottoriteitä ja niiden liittymiä.

Käyttäjän JpLehto kuva
Jp Lehto

Suomessa on kuitenkin 2.67 miljoonaa autoa. Jos lopetan työnteon voin luopua yhdestä.

Ilman autoja suomi romahtaa heti. Kaikenlaisia tilastoja voidaan esitellä. Mitä ne merkitsevät on toinen asia.

Toimituksen poiminnat

Tämän blogin suosituimmat kirjoitukset