mikkonummelin

Yksityisautoilun poistaminen Hämeentieltä on hankalaa

  • Havainnekuva Hämeentien kiistanalaisesta osuudesta vaihtoehtoreitteineen
    Havainnekuva Hämeentien kiistanalaisesta osuudesta vaihtoehtoreitteineen

Helsingin kaupunkisuunnittelun eräänä osana on suunniteltu Hämeentien eteläosan muuttamista pelkästään joukkoliikenne- ja pyöräilykaduksi, koska nykyisellään tie koetaan pyöräilijöille erittäin turvattomaksi, mikäli polkupyörällä ajettaisiin liikennesääntöjen mukaan ajoneuvoliikenteen seassa. Olen myös itsekin joutunut kokemaan tämän asian. Hämeentien pyöräkaistoista ja joukkoliikennekatuhankkeesta on myös olemassa kansanliike ja asian puolesta on laadittu addressejakin.

Oheen liittämäni karttapiirros kuitenkin kertoo ruman totuuden siitä, että yksityisautoilun poistaminen Hämeentieltä on kantakaupungin itäisen osan liikenteen toimivuuden kannalta kaikkea muuta kuin helppoa. Hämeentien eteläosa jatkeineen (Pitkäsilta-Kaisaniemenkatu) on merkitty karttakuvaan keltaisella paksulla viivalla ja vaikka se on virallisesti luokiteltu alueelliseksi kokoojakaduksi, se on kuitenkin kantakaupungin kehittymisen historiassa todellisuudessa muotoutunut vaikeasti korvattavaksi koillis- ja itäliikenteen pääkaduksi.

Nykyiselläänkin pääasialliseksi reitiksi keskustaan suositellaan opasteissa vaaleanpunaisella merkittyä reittiä eli Sörnäisten rantatietä. Kuten kartta osoittaa, eräs suuri ongelma on, että se vie kuitenkin Hämeentiehen verrattuna keskustassa eri paikkaan, eli Pohjoisesplanadin ja Mannerheimintien risteykseen Kaivokadun sijasta. Lisähuomioita karttaan on merkitty vihreillä merkinnöillä. Ylin niistä kuvaa perustettavana olevan Kalasataman keskuksen ja Itäväylältä tulevan liikenteen uusia liikennepaineita. Ne interferoivat vaihtoehtoisen reitin kanssa molempiin suuntiin. Oikealla alhaalla oleva vihreä merkintä taas kuvastaa Katajanokan satamaliikennettä, joka niinikään interferoi vaihtoehtoisen reitin (muttei Hämeentien) kanssa molempiin suuntiin. Rautatientorin eteläpuolinen vihreä merkintä kuvaa Mannerheimintien eteläisintä osaa, joka joissakin kaupunkisuunnitteluskenaarioissa on suunniteltu kavennettavaksi suurimmalta osaltaan kävelykaduksi. Tämä korostaisi entisestäänkin sitä, kuinka itäinen "vaihtoehtoreitti" tuo liikenteen keskustassa väärään paikkaan, jos autoilijalla olikin oikeasti tarve päästä Kaivokadulle, Lasipalatsille tai Eduskuntatalon liepeille.

Sinisellä on merkitty joissakin skenaarioissa esitetty tapa Sörnäisten rantatietä tulevan autoilijan "korjata kurssiaan" keskustaa kohden. Tällöin autoilijat joutuvat edelleen kohtaamaan Sörnäisten rantatiellä Katajanokan satamaliikenteen pohjoishaaran ja Kalasataman ja Itäväylän kuormituksen ja lisähaitaksi tulee se, että Hakaniemen torin etelälaita on Hämeentietä vähemmänkin pääkaduksi soveltuva.

Karttakuvan ulkopuolisena huomiona voisi tehdä sen, että kauttaaltaan Lahdenväylän ja Porvoonväylän suunnassa on paljon kohtalaisen tiheästi asuttuja alueita, jotka eivät ole häviämässä minnekään, joilta tehdään paljon työmatkaliikennettä, mutta joilta ei toisaalta ole luontevaa pääsyä rautateitse Helsinkiin. Näitä ovat esimerkiksi Itä-Vantaan lähiöt, Porvoo, Nikkilä, Söderkulla ja osa Keravan ja Järvenpään lähialueista.

Mikäli pääkaupunkiseudun ja Helsingin kantakaupungin annetaan jatkossakin merkittävästi kasvaa, ainoaksi järkeväksi tavaksi vähentää liikennepaineita jää rakentaa keskustatunneli. Satamat eivät voi myöskään siirtyä sisämaahan, joten niillä on suuri merkitys liikenteen kasaamisessa Helsingin keskusta-alueelle niin kauan kuin jotakin vaihtoehtoista menetelmää Helsingin ja Tallinnan väliselle liikenteelle kuten rautatietunnelia ei ole olemassa.

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

0Suosittele

Kukaan ei vielä ole suositellut tätä kirjoitusta.

NäytäPiilota kommentit (3 kommenttia)

Tapani Lahnakoski

Aivan samaa mieltä. Keskustatunneli on hyvä, hinnasta en tiedä mitään.

Vihreät tietenkin vastustavat, kun se helpottaa yksityisautoilua. Ei siis mitään väliä sillä, että saataisiin iso autoton alue Hesan keskustaan. Miten ovat saaneet demaritkin tähän vastustukseen mukaan? No, Hesa on lehmänkauppojen luvattu kaupunki.

Käyttäjän erlandsalo kuva
Erland Salo

Meidän on muistettava, että vihreiden Anni Sinnemäki valittiin apulaiskaupunginjohtajaksi. Emme tiedä, mitä kokoomus ja rkp saavat tästä lehmänkaupasta. Ainakin on varmaa, että Sinnemäki joutuu pinnistelemään alueella, jota hän ei osaa tipan tippaa. Siksi on varmaa, että kaikki hänen vastuualueensa asiat saavat niin vihreän kuorrutuksen kuin on mahdollista.

Apulaiskaupunginjohtajista on nyt kaksi vihreää. Tämän saavat kaupunkilaiset tuta.

Hameentie muutetaan ilman muuta pyöräilytieksi. Samoin tehdään Mannerheimintien alkupäästä. Vihreiden täysin epäonnistunut Vaasankadun muuttaminen kävelykaduksi uusitaan jo ensi kesänä.

Anni Sinnemäelle on jo tuotettu valtava määrä vihreitä "täysin välttämättömiä" uudistuksia. Niistä yksikään ei edistä autoilijoiden asiaa.

Kokoomus ja rkp ovat todennäköisesti vaatineet saada sekä Guggenheimin että muutaman alemman tason viran tai poliittisen paikan. Rkp:hän sai jo edustajansa satamalautakuntaan.

Käyttäjän mikkonummelin kuva
Mikko Nummelin

Tämä lienee kertausta muissa blogeissa käydyistä keskusteluista, mutta monet ovat Vaasankadun kokeilusta ja Roobertinkatujen pysyvästä järjestelystä päätelleet, että alueilla, joille on erityisen vaikea päästä autolla hoitamaan edes huoltoliikennettä, menestyvät lähinnä baarit ja erotiikkaliikkeet. Keskituloisten arjessa enemmän käyttämät palvelut, joissa myös suurin raha liikkuu, katoavat paikkoihin, joiden liikenneyhteydet ovat monipuolisempia.

Toimituksen poiminnat