mikkonummelin

Malmia korvaava lentokenttä Friggesbyhyn?

  • Neuvostoliiton vuokra-ajan (1944-1956) aikainen "riemukaari" Porkkalassa
    Neuvostoliiton vuokra-ajan (1944-1956) aikainen "riemukaari" Porkkalassa
  • Porkkalanniemellä sijaitseva Friggesby on merkitty kartan vasempaan alalaitaan. Sijainti voi olla edullinen lentokentälle.
    Porkkalanniemellä sijaitseva Friggesby on merkitty kartan vasempaan alalaitaan. Sijainti voi olla edullinen lentokentälle.

Pääkaupunkiseutu kaipaa kipeästi uutta harrasteilmailulentokenttää, kun Malmin lentokenttä ilmeisesti poistuu käytöstä. Esitän tässä mielenkiintoisen ehdotuksen, joka perustuu osittain kylmän sodan aikaiseen historiaan, kun Suomi oli joutunut vuokraamaan Porkkalan Neuvostoliitolle jatkosodan jälkeen vuoden 1944 syyskuussa. Neuvostoliitto onneksi palautti alueen Suomelle jo vuonna 1956 tammikuussa.

Vuokra-aikana Neuvostoliitto piti alueella pienlentokenttää Friggesbyssä, mutta lentokenttä ilmeisen huonokuntoisena purettiin alueen palautuksen jälkeen. Friggesby voisi kuitenkin edelleen olla maantieteellisesti hyvä sijainti pienlentokentälle monestakin syystä, ensinnäkin Tallinnaan, Riikaan ja Tukholmaan menevä lentoliikenne voitaisiin ohjata sen kautta, jolloin koneet voisivat suoraan nousta Itämeren päälle ilman, että aiheuttaisivat lentomelua asutuskeskuksissa, toiseksi, jos liikenneyhteydet Friggesbyhyn järjestettäisiin pistoraiteella rantaradalta ja jatkamalla Kehä III:ta valtatiemäisenä lentokentälle, voitaisiin ainakin tehtyyn rautatiehen tukeutua, jos myöhemmin tulisi ajankohtaiseksi kaivaa rautatietunneli Viroon.

Helsinki-Friggesby -pienlentokentän rakentamismahdollisuudet kannattaisi ainakin alustavasti selvittää!

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

2Suosittele

2 käyttäjää suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelijat

NäytäPiilota kommentit (9 kommenttia)

Käyttäjän jarmolauros kuva
Jarmo Lauros

Ihan yksinkertaisesti. Ei rakenneta uutta kenttää, vaan valitaan uudet päättäjät.
Mitä järkeä on rakentaa uusi kenttä, kun nykyinen historiallinen Malmi Armi Kuuselan lähtöineen ja valvontakomission tuloineen on edelleen käyttökelpoinen.
Sääliksi käy asukkaita, jos suopohjaiselle alueelle rakennetaan taloja. Ihan jo asuntojen hintojen suhteen. Jos tarkoitus on rakentaa suolle kunnallisia vuokrataloja, niin siitävaan. Helsinki on varakas kaupunki.

Käyttäjän mikkonummelin kuva
Mikko Nummelin

Nykytilanteessa taloudellisesti varovaisempaa olisi todellakin pitäytyä olemassaolevassa infrastruktuurissa. Ehdotukseni on tarkoitettu varasuunnitelmaksi, jos Malmin kentän kohtalo härkäpäisesti sinetöidään poliittisen pelin uhrina.

Käyttäjän kalevikamarainen kuva
Kalevi Kämäräinen

Malmin lopetus on hölmöydessään samassa korissa muun muassa Pisara-radan kanssa.
http://kalevikamarainen.puheenvuoro.uusisuomi.fi/1...

Terveisin Kalevi Kämäräinen

Käyttäjän jarmolauros kuva
Jarmo Lauros Vastaus kommenttiin #3

Heh. Pisararata hyvä, Malmin kentän lopetus ei.

Käyttäjän paulisumanen kuva
Pauli Sumanen

Mutta kun se lentokenttä on melusaaste. Kukaan ei varoittanut niitä asukkaita, jotka muuttivat kentän viereen rakennettuihin taloihin, että kentästä aiheutuu melua.

Samanlaisilla verukkeilla on ajettu muitakin olemassa olleita paikkoja pois, moottoriratoja, ampumaratoja jne. Ne olivat ensin olemassa, sitten asutusta tungettiin niiden viereen ja lopuksi ne joutuivat lähtemään aiheuttamansa melun vuoksi.

Käyttäjän JouniM kuva
Jouni Minkkinen

Niinpä. Todellisuudessa tuosta ei aiheudu juuri mitään melusaastetta... Terveisin koko lapsuuden varhaisaikuisuuteen täsmälleen lentoväylän alla asuneena...

Käyttäjän PasiHurri kuva
Pasi Hurri

Malmin kentän romuttaminen Chicagon tai Berliinin tyyliin olisi mitä suurinta typeryyttä ja kulttuurihistoriallinen tuhotyö. Itsekin asuin suoraan kiitotie 18:n alla 12 vuotta eikä melu koskaan haitannut. Me lentäjät olemme varsin kuuliaista jengiä mitä tulee melurajoitusalueisiin.

Meillä täällä Degerbyssä on toinen Porkkalan vuokra-ajan kenttä Torbacka, joka on edelleen yksityisessä käytössä, tosin ilman teräslevyjä, ihan ruohikkona.

Friggesbyn ongelma saattaisi olla mutkitteleva Porkkalantie, jonka liikennettä tuskin halutaan merkittävästi lisätä.

Käyttäjän mikkonummelin kuva
Mikko Nummelin

Kuten itse kirjoituksessa totesin, kentän rakennuttaminen edellyttää tieliikenteellisesti nopeaa ja suoraa uutta valtatiemäistä yhteyttä Kehä III:n ja Länsiväylän liittymästä etelään. Katsoin kartasta, että sellainen on mahdollista vetää varsin helposti maan pinnallekin.

Käyttäjän erlandsalo kuva
Erland Salo

Malmin kentän lentotoimintojen lopettaminen on hölmöä sekä idioottimaista. Sen seurauksia tulevat uudet sukupolvet sekä ihmettelemään että itkemään. Jokuhan jopa joutuu maksamaan upottavalle suolle rakentamisen.

Toimituksen poiminnat

Tämän blogin suosituimmat kirjoitukset