mikkonummelin

Autottomuus trendikästä, ajokortittomuus huolestuttavaa

  • Vaikka auto olisi statussymboli, ajo-oikeus on kuitenkin hyvä taito olla varalla
    Vaikka auto olisi statussymboli, ajo-oikeus on kuitenkin hyvä taito olla varalla

Helsingin Sanomat julkaisi muutama päivä sitten artikkelin, jossa käsiteltiin ensi vuosikymmenen autottomuusvisioita. Käydystä keskustelusta ilmeni nopeasti useiden visioiden olevan epärealistisia johtuen esimerkiksi kuljetustarpeista. Sen sijaan artikkelista ilmeni eräs todellinen Helsingissä ja muissa suurissa kaupungeissa kuten Tukholmassa ilmennyt trendi, jonka mukaan entistä harvempi nuori hankkii itselleen ajokortin.

Jossakin määrin tällaista trendiä voi käsitellä arvokysymyksenä, eli ajokorttia ei ajeta, koska autolle ei koeta olevan tarvetta. Sen sijaan varsin monilla ajokortittomuuden syynä on se, ettei autokoulun käymiseen ole varaa. Ajo-opetuksen antaminen on viime vuosina entistä enemmän monopolisoitunut, mikä on nostanut ajokortin hintaa reippaasti useisiin tuhansiin euroihin. Nuorella aikuisella on käytännössä ajokorttiin varaa vain, jos heidän vanhempansa voivat ja suostuvat sitä rahoittamaan. On myös mahdollista, että jotkut nuoret eivät viitsi tai kehtaa kyselyissä sanoa ajokortittomuutensa todelliseksi syyksi rahan puutetta.

Pääkaupunkiseudulla on monin paikoin sen verran kohtuullinen joukkoliikenne, että ne työmatkalaiset, joilla ei ole erityistarpeita, kuten kiirettä hakea lapsiaan tarhasta tai tarvetta suuriin kuljetuksiin, voivat monesti kulkea kotiovensa ja työpaikkansa väliä julkisilla kulkuvälineillä tai kesäisin polkupyörällä ilman omaa autoa. Sen sijaan ihmisten elämäntilanteet muuttuvat ja vaikka autoa ei olisi, ajokortti on kuitenkin hyvä olla olemassa. Sitä voi tarvita, jos jotakin reissua varten pitää vuokrata auto tai auton saa muuten lainaksi. Lisäksi yllättävän monet ammattikoulutasolla opeteltavat ammatit ovat sellaisia, että niiden suorittamisessa tarvitaan autoa. Kun ajokortin tarve tulee, sitä ei pysty hankkimaan samalla tavalla nopeasti kuin autoa, koska hyvän ja turvallisen ajotaidon oppimiseen menee aikaa.

Nuorten ajokortittomuudesta voi tulla tulevaisuudessa eräs rakenteellista työttömyyttä pahentava osatekijä pääkaupunkiseudulla. Poliittisten päättäjien tulisi tunnistaa ajoissa, milloin ajokortittomuus on merkki yhä useamman ihmisen kroonisesta heikosta rahatilanteesta aikuistumisen kynnyksellä. Katson, että tällaisessa laajojen etäisyyksien maassa kuin Suomi on, tulisi ajo-oikeuden hankkimista pitää edes jonkin asteisena perusoikeutena ja ajokortin hankinnan kustannuksia tulisi aktiivisesti alentaa.

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

3Suosittele

3 käyttäjää suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelijat

NäytäPiilota kommentit (7 kommenttia)

Käyttäjän IlkkaNielsen kuva
Ilkka Nielsen

Pari pientä yksityiskohtaa. Mitä mahdat tarkoittaa ajo-opetuksen monopolisoitumisella? Toiseksi Ruotsissahan on täällä Suomessa paljon kehuttu ERITTÄIN edullinen koulutusjärjestelmä ajokortin hankinnassa.. (Lähes kuka tahansa voi opettaa ketä tahansa, miten tahansa) Silti siellä todellakin esim Tukholmassa ajokortti-ikään tulevasta väestöstä vain 25-30% hankkii kortin ikävaatimuksen täyttyessä. Voisiko olla niin, että kortti hankitaan sitten kun siihen on todellista tarvetta ja varaa? Sehän tuntuisi itseasiassa järkevältä.

Käyttäjän mikkonummelin kuva
Mikko Nummelin

Ajokortin tarpeen tunnistamisesta ajokortin saamiseen saattaa sattua olemaan kiusallisen pitkä viive ja jotkut autovuokraamot voivat vakuutussyistä vaatia, että ajokortti on ollut tietyn ajan, esimerkiksi yli puoli vuotta, ennen kuin autoa suostuvat vuokraamaan. Jos työtehtävässä vaaditaan ajokorttia, olisi aika erikoista, että työtä tulisivat hakemaan ajokortittomat henkilöt ja kysyisivät samalla, josko työnantaja voisi ensin maksaa heille autokoulun ennen kuin hommat alkavat.

Käyttäjän IlkkaNielsen kuva
Ilkka Nielsen

No voiskohan tuossa kaydä vaikka niin, ettei tulisi valituksi tuohon työhön. Voisikohan tuota kohtuudella odottaa, että ammattialasta riippuen, ihminen itse käsittäisi, tarvitaanko kyseisessä ammatissa ajokorttia?

Käyttäjän Luntatupaan kuva
Pertti Väänänen

Mielestäni lukioilaisille ja ammmattikoululaisille pitäisi antaa mahdollisuus hankkia ajokortti yhteiskunnan kustannuksella. Tämä olisi parempi tie kuin, mitä nyt yritetään pakottamalla saada nuoret amikseen ja lukioon.

Käyttäjän IlkkaNielsen kuva
Ilkka Nielsen

Niin, sen ammattiin opiskelun voisikin sitten lopettaa, kunhan on saanut yhteiskunnan kustantaman kortin. On muutamassa paikassa kokeiltu ja ei hyväksi havaittu. Jos se tulevaisuutta varten aloitetun opiskelun motiivi on ajokortin saanti, niin jossain on menty jo aiemmin aikalailla pieleen.

Käyttäjän Luntatupaan kuva
Pertti Väänänen

Ajokorttin saisivat ilmaiseksi ne, jotka suorittavat opintonsa loppuun.

Käyttäjän IlkkaNielsen kuva
Ilkka Nielsen

Aika kallis paukku. n 45 000 -50 000 koulutettavaa/vuosi. Noin 1700 kouluttajaa. Noin 2000 autoa, polttoaineet, vakuutukset, palkat, sivukulut, materiaalit, ohjelmistot, huollot, autojen vaihdot, kaluston pesut, sihteeripalvelut sivukuluineen, sairauslomavaraumat, eläkevakuutusmaksut, kiinteistökulut, puhelin ja tietoliikenneyhteyskulut, kouluttajien koulutuskulut, oppimateriaalihankinnat, ohjelmistopalvelut, tilitstopalvelut, hallintokulut, työnjohtokulut, kiinteistökulut............ja kaikki tuolle ajoneuvo- ja työntekijämassalle. Kouluttajat varmasti olisivat helposti saatavissa autokouluista. Kukapa nyt ei lähtisi lyhyemmälle työpäivälle paremmalla palkalla. Saattaapi olla, että maksajaa ei löydy. Ajatuksellasi kyllä sinänsä hyvä tarkoitus.

Toimituksen poiminnat