mikkonummelin

Vihreiden, RKP:n ja KD:n painoarvo hallituksessa kasvoi valtavasti

  • Heikoissa hallituksissa pienet puolueet voivat kerätä helposti irtopisteitä.
    Heikoissa hallituksissa pienet puolueet voivat kerätä helposti irtopisteitä.

Vasemmistoliitto lähti hallituksesta, joten viidellä puolueella Katainen joutuu hallitustaivaltaan jatkamaan. Jotkut ovat spekuloineet, että Vasemmistoliiton lähtö olisi "oikeistolaistanut" hallitusta tai helpottanut sen toimintaa. Tosiasiassa kuitenkin Kokoomuksen ja SDP:n suhteellinen painoarvo on ennemminkin vähentynyt kuin lisääntynyt.

Suomessa hallituksille on tärkeää olla enemmistöhallituksia, jotteivät ne sortuisi esimerkiksi välikysymyksiin ja saisivat päätöksensä eduskunnassa läpi. Oppositio voi joskus hallitusta yksittäisissä kysymyksissä tukea, kuten hiljattain nähtiin, mutta muuten se on harvinaista. Yksittäisten puolueiden painoarvo hallituksessa riippuu siis siitä, kuinka vahvoja vetäytymisuhkauksia se voi esittää saadakseen oman osuutensa kakusta eikä suoraan edustajien suhteellisesta osuudesta. Näin laskettua arvoa kutsutaan Shapleyn arvoksi.

Kertauksen vuoksi, nykyisten hallitusryhmien ja Vasemmistoliiton paikkaluvut ovat:

  1. Kok: 44 paikkaa
  2. SDP: 42 paikkaa
  3. RKP: 10 paikkaa
  4. Vihr: 10 paikkaa
  5. KD: 6 paikkaa
  6. Vas: 12 paikkaa

Yhteensä: 124 paikkaa, ilman Vasemmistoliittoa 112 paikkaa.

Ennen Vasemmistoliiton vetäytymistä näiden kuuden puolueen koalitioista 11 kpl oli enemmistökoalitioita, Kokoomuksen ja SDP:n piti joka tapauksessa olla mukana kun taas neljästä muusta tarvittiin mitkä tahansa kaksi. Näinollen sellaisia enemmistökoalitioita, joista Kokoomuksella tai SDP:llä oli uhka vetäytyä ja tehdä se vähemmistökoalitioksi, oli mainittu 11 kpl. Sen sijaan sellaisia enemmistökoalitioita, joissa neljällä muulla oli käytettävissään sama uhkaus oli kutakin puoluetta kohden vain 3 kpl (Kok ja SDP mukana ja yksittäisenä joku muu neljästä pienemmästä mukana, esim: kokoonpano Kok+SDP+RKP+KD). Puolueiden painoarvot olivat siis suhteessa 11:11:3:3:3:3, mikä tekee prosentteina (vertailun vuoksi esitetty myös paikkaluvun suhteellinen %-osuus hallituksessa):

  1. Kok: Shapley: 32.3%, paikkaluku: 35.5%
  2. SDP: 32.3%, 33.9%
  3. RKP: 8.8%, 8.1%
  4. Vihr: 8.8%, 8.1%
  5. KD: 8.8%, 4.8%
  6. Vas: 8.8%, 9.7%

Tämän perusteella melkein kaikilla puolueilla oli suunnilleen osuutensa mukainen (Shapleyn) painoarvo, paitsi Kristillisdemokraateilla. Tämä kompensoitui Kokoomuksen, SDP:n ja Vasemmistoliiton lievällä painoarvon vajauksella paikkalukuun verrattuna. Kun Vasemmistoliitto erosi hallituksesta, tilanne jäljellä olevien viiden puolueen suhteen kuitenkin muuttui radikaalisti. Nyt erilaisia enemmistökoalitioita on vain 4 kpl, joista kutakin kolmea pienempää (RKP, Vihr, KD) kohden on 2 kpl niitä enemmistökoalitioita, jotka se voi jättää vähemmistökoalitioksi hallituksesta eroamalla. Puolueiden painoarvot ovat siis suhteessa 4:4:2:2:2, mikä tarkoittaa (ensimmäinen prosenttiluku on taaskin Shapleyn arvo, jälkimmäinen paikkaluvun suhteellinen osuus):

  1. Kok: 28.6%, 39.3%
  2. SDP: 28.6%, 37.5%
  3. RKP: 14.3%, 8.9%
  4. Vihr: 14.3%, 8.9%
  5. KD: 14.3% 5.4%

Kokoomuksen ja SDP:n painoarvon vaje paikkalukuun nähden on erittäin suuri, Kristillisdemokraateilla painoarvo paikkalukuun nähden on miltei kolminkertainen. Onkin odotettavissa, että hallituksen näin jatkaessa, joutuvat Kokoomus ja SDP taipumaan varsin monissa asioissa pienempiensä tahtoon. On myös mahdollista, että Kristillisdemokraatit haluaisivat ottaa jommankumman Vasemmistoliitolta vapautuneista ministerinpaikoista, jos pitävät sitä erityisen tärkeänä jatkolleen.

Nämä laskelmat ovat riippuvaisia siitä, että puoluekuri pitää riittävässä määrin ja että niukkakin enemmistöhallitus olisi toimintakykyinen. Joka tapauksessa, monissa tapauksissa yhteistyö on valttia.

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

0Suosittele

Kukaan ei vielä ole suositellut tätä kirjoitusta.

NäytäPiilota kommentit (2 kommenttia)

Käyttäjän JaakkoAalto1 kuva
Jaakko Aalto

Matemaattiset harjoitukset ovat aivan hauskoja, mutta eivät välttämättä päde todellisuudessa. Tässä tapauksessa näyttää pikemminkin siltä, että pienpuolueiden painoarvo olisi pudonnut. Sote -uudistus näytti, että tiukan paikan tullen suuret puolueet kykenevät yhteistyöhön hallitus-oppositiorajan yli. Päähallituspuolueet siis pystyvät toimimaan tietyissä avainkysymyksissä opposition tuella. Sitäpaitsi, tilanteen vaatiessa esimerkiksi vihreiden vaihtaminen kepuun käynee varsin jouhevasti.

Käyttäjän mikkonummelin kuva
Mikko Nummelin

Oppositioon turvautumisessa on merkittävä rajoite, koska siltä ei voi pyytää tilapäistä apua, vaan hallitus joutuu varautumaan sitouttamaan apuun halukkaan oppositiopuolueen itseensä koko loppukaudeksi. Tällainen on iso ja vaikea sitoumus.

Sote-kysymyksen käsittelytapa oli kenties liian vähäpätöinen ja näytösluontoinen tai sitten ei, koska montaa päivää siitä ei kulunut kun hallituksen rivit repesivät. Ehkä sekin oli yksi ratkaiseva osatekijä siinä, että Vasemmistoliitto ei kokenut saavansa hallituksesta reiluksi katsomaansa osuutta oman agendansa läpiviemiseksi.

Toimituksen poiminnat