*

mikkonummelin

Lupaukset halvoista asunnoista Helsingin keskustassa ovat katteettomia

  • Visio 2050:n mukainen suunnitelma Tuusulanväylän muuttamisesta kaupunkibulevardiksi.
    Visio 2050:n mukainen suunnitelma Tuusulanväylän muuttamisesta kaupunkibulevardiksi.
  • Helsingin keskustan kartta, josta ilmenee, kuinka tiheästi rakennettu se on jo nyt.
    Helsingin keskustan kartta, josta ilmenee, kuinka tiheästi rakennettu se on jo nyt.
  • Lauttasaaren kartta. Kannattaa huomata, kuinka vähäisen ja kapean viivan saaren pinta-alasta vie Länsiväylä suojavyöhykkeineen.
    Lauttasaaren kartta. Kannattaa huomata, kuinka vähäisen ja kapean viivan saaren pinta-alasta vie Länsiväylä suojavyöhykkeineen.

Viime aikoina on keskusteltu paljon Helsingin kaupunkisuunnitteluviraston visiosta vuodelle 2050, jossa varmasti eniten ovat huomiota herättäneet moottoriteiden bulevardisointisuunnitelmat Kehä I:n sisäpuolella, joiltakin osin mahdollisesti ulkopuolellakin. Olen myös itse analysoinut näiden suunnitelmien toteuttamiskelpoisuutta Länsiväylän osalta, huomioiden nykyiset investoinnit Länsisatamaan ja Länsiväylän moottoritien Kirkkonummen puoliseen jatkeeseen, joista jälkimmäinen valmistui kuluvan lokakuun alkupuolella.

Puutun tässä kirjoituksessani siihen, että "visiota" on joillekin markkinoitu keinona alentaa asumisen hintaa Helsingin kantakaupungissa. Sikäli kun kysymys ei ole kaupungin omista tuetuista ja säännöstellyistä vuokra-asunnoista, paljon keinottelua ja ongelmia aiheuttaneista osaomistusasunnoista tai asuntoloista tai ylipäätään mistään, mitä tuetaan massiivisesti kunnallis- ja kiinteistöverorahoilla, ovat lupaukset halvemmasta asumisesta kantakaupungissa katteettomia. Osoitan oheisin karttakuvin, että nykyisellä kantakaupungiksi mielletyllä alueella ei ole kovin suuria mahdollisuuksia suuria väkimääriä vetävien lisäasuinalueiden rakentamiseen.

Helsingin keskustan karttakuvasta ilmenee heti, kuinka täyteen rakennettu koko Vironniemi ja sitä ympäröivät tärkeimmät asuinaluesaaret Lauttasaari ja Kulosaari ovat. Jos keskustasta katsoen etsii lähimpiä rakentamattomia alueita, tulevat ensimmäisenä vastaan puistot ja virkistyskäyttöön tarkoitetut saaret, kuten Seurasaari ja Mustikkamaa. On selvää, että niiden rakentaminen täyteen vähentäisi samalla myös keskustan asumisviihtyvyyttä merkittävästi ja niihin ei mikään puolue taida uskaltaa koskea. Lähimmät ei-puistomaiset tyhjät alueet ovat Länsisataman lähistö ja Kalasatama ja niitä ollaan jo nykyisellään rakentamassa tehokäyttöön. Niidenkin pinta-ala on jo olemassa olevasta keskustatihentymästä tietenkin vain murto-osa.

Lauttasaaren otin havainnekuvaksi siitä, kuinka vähäisiä asuinalueiden laajennuksia olisi mahdollista saada aikaiseksi moottoriteitä kaventamalla. Länsiväylä näkyy koko saaren karttaa vasten suojavyöhykkeineen hyvin kapeana viivana, hyvä, jos vastaa edes prosenttia koko saaren teoreettisesta rakennuspinta-alasta, puhumattakaan, jos laskee vain nykyisen Länsiväylän ja mahdollisen kaupunkibulevardin varaaman tilan erotuksen. Lauttasaaressakin lähes kaikki muu rakentamaton alue on kaavoitettu puistoiksi ja ulkoilualueiksi ja niihin kajoaminen johtaisi siihen, että saaren asukkaat saisivat hakea vastaavaa kilometrien päästä.

Olisi hyvä, jos Helsinginkin valtuuston puolueet voisivat tarjota esimerkiksi nuorille ensiasunnon hankkijoille poliittista realismia siitä, ettei ainakaan tilavan asunnon saanti kantakaupungista ole helppoa ja heti mahdollista, vaan katse kannattaa suunnata erityisesti hyvien raideliikenneyhteyksien eli pää-, ranta- ja kehäratojen ja metron asemanseuduille lähiöissä. On myös selvää, että vähääkään tasokasta asumista ei voi tulevaisuudessakaan rahoittaa sosiaaliturvalla tai vastikkeettomalla perustulolla lisineen, vaan riittävä maksukyky ja ostovoima on saavutettavissa vain työllä, unohtamatta riittävän koulutuksenkaan tärkeyttä.

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

3Suosittele

3 käyttäjää suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelijat

NäytäPiilota kommentit (9 kommenttia)

Matias Härkönen

Yhteen suuntaan mahtuu vielä hyvin. Ylöspäin!

Jonas Hellgren
Jonas Hellgren

Eikä merelle rakentaminenkaan ole kovin vaikeaa. Matalaa ja kalliopohja.

Käyttäjän mikkonummelin kuva
Mikko Nummelin

Merelle rakennetaan tällä hetkellä esimerkiksi satamien laajennoksia ja myös muut täytöt ovat suunnitteilla. Joissakin tapauksissa tulevat vastaan ympäristökysymykset Laajalahden ja Vanhankaupunginselän patoamisista.

Käyttäjän AnttiKoskela kuva
Antti Koskela

Helsinki on Euroopan väljimmin rakennettuja pääkaupunkeja. Ihme on, jos tänne ei mihinkään mahdu. Helsingin keskustan niemelle ei mahdu, mutta jo kymmenen kilometrin säteellä on aika väljää. Keravan korkeudelle ei pitäisi joutua rakentamaan, kun Helsingin kokoiselle alueelle saadaan muualla mahtumaan Suomea vastaava väkiluku.

Käyttäjän penttivahasarja kuva
Pentti Vähäsarja

Helsinki - Kerava..siinä on Vantaa ikävästi välissä,mä en ole ihan varma voiko Helsinkin kaavoittaa lupaa kysymättä Vantaan tonttimaita??? Helsingillä ei ole kuin kaksi tietä,joko laajentua itään ja/tai tiivistää...

Timo Pakalen

Keravalta H:gin keskustaan junalla 17 min. Miksei?

Käyttäjän AnttiKoskela kuva
Antti Koskela

Ja siis omia asuntopoliittisia toiveitani ovat pommisuoja- ja autopaikkanormien purku tai höllentäminen, sekä ylöspäin rakentaminen (12-16 kerrosta ok).

Käyttäjän jremes kuva
Juha Remes

Odottakaa vain kun asuntokupla poksahtaa. Tämän jälkeen on halpoja asuntoja vaikka kuinka paljon.

Toimituksen poiminnat

Tämän blogin suosituimmat kirjoitukset