mikkonummelin

Kilometrikorvauksista riidellään, mutta jostakin säästöt on pakko ottaa

Saavutetuista etuuksista pidetään mielellään kiinni kaikissa ryhmissä, oli kyse sitten rikkaista tai keskituloisista. Tällä hetkellä tulilinjalla ovat kilometrikorvaukset, joista on tullut veroetuinen palkanmaksun harmaa muoto ja suuri äläkkä on tullut siitäkin, vaikka esitetyt leikkaukset ovat varsin maltillisia. Samantapainen poru on varmaan tulossa myös, jos asuntolainavähennyksiin kosketaan kunnolla tai tarpeeksi suurten eläkkeiden verokohtelua tiukennetaan. Jokaisessa asiassa on aina eturyhmiä, jotka haluavat pitää kiinni nykyisistä asemistaan, hinnalla millä hyvänsä, tavallaan se on alkeellista itsesuojeluvaistoakin.

Hallitukselle on kuitenkin mahdotonta kumartaa kaikkialle ja olla pyllistämättä minnekään. Valtion budjetin liikkumavara on rajallinen ja kuten viimeaikaisessakin keskustelussa ovat monet asiantuntijatkin todenneet, nyt meinataan Suomessa edelleen elää vaarallisen leveästi. Käytännössä budjettiriihissä on, paitsi, että nykyisistä säästötoimista pidetään kiinni, ennen pitkää myös tarpeen keskustella lisäleikkauksista, veronkorotuksista ja säästöistä. Muuten markkinat patistavat tähän kieltäytymällä ostamasta Suomen valtionlainoja halvalla korolla ja sitten onkin jo piru merrassa.

Sen verran realismia ja ymmärtämystä toivoisin toki ammattiyhdistysliikkeiltä ja Veronmaksajien keskusliitolta, että he voisivat rehellisesti sanoa, miten he haluaisivat valtiontalouden tasapainotettavaksi, jos kerran heidän omalla tontillaan ei saisi lainkaan käydä? Kasvuunkaan ja sen kaikenkorjaavuuteen ei voida tässä tilanteessa tukeutua tai tuudittautua, juuri tänään tulivat ennusteet Suomen ajautumisesta nollakasvuun tai uuteen taantumaan.

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

0Suosittele

Kukaan ei vielä ole suositellut tätä kirjoitusta.

NäytäPiilota kommentit (15 kommenttia)

Lasse Laaksonen

Säästöt voidaan ottaa parhaiten kaksikielisyydestä ja pakkoruotsista sekä isopalkkaisten virkamiesten tuloista.

Käyttäjän villepihola kuva
ville pihola

Lallin listaan lisäisin vielä maataloustuet.

Johan Lom

Kilometrikorvauksien alentaminen antaisi säästöjä vain niiden maksajille. Ei valtiolle.

Säästökohteita löytyisi yllin kyllin valtion kustannuksista.

Pekka Heliste

Yhteiskunta on suuri km korvausten maksaja , virkamiesten ajelu on holtitonta eikä ylimääräisiin puututa.

Niinpä ei ole harvinaista, että virkamies ajelee 100000 km vuodessa.

Kun virkamiesjohtajilta ei uskalleta vaatia kunnollista esimiestyötä niin leikataan km korvauksia.

Häviäjiä ovat taaskin rehelliset

Sirpa Abdallah

Huomattava on kuitenkin että valtiolla on nykyisenkin matkustussäännön mukaan porrastus km-korvausten maksamisessa. Ensimmäiseltä 5000 km:ltä 45 senttiä ja ylittävältä 40 senttiä. Tuossa suhteessa lienee valtion työntekijät olleet jo hieman poieavassa asemassa.

Väität kuitenkin jotain sellaista johon sinulla ei ole lähdettä esittää. Mihin perustat väitteesi jotta valtiolla voisi laskuttaa mielen määrin km-korvauksia. Eiköhän jokaisella virastolla ole matkalaskujen valvonta järjestetty? Vai onko omakohtaista kokemusta?

http://www.vm.fi/vm/fi/04_julkaisut_ja_asiakirjat/...

Pekka Heliste

Holtiton ajelu koskee myös kuntien virkamiehiä.

Yhteiskunnan matkalaskuvalvonta koskee muotoseikkoja,ei tarkoituksenmukaisuutta

Yli 20 vuotta valtion palvelusta antoi näkökulmaa tähänkin asiaan.

Ja tunnen edellen paljon virkamiehiäeikä ole vaikea päätellä puheistakuka tekee mitäkin

Käyttäjän jarmoleinio kuva
Jarmo Leiniö

Kukaaan ei vielä ole osannut selittää, mistä ne säästöt valtiolle tulevat, kun kilometrikorvauksia alennetaan?

Käyttäjän mikkonummelin kuva
Mikko Nummelin

Asia ilmenee leipätekstistä kun puhutaan harmaan verokevennyksin varustetun palkanmaksun muodosta. Jos ammattiyhdistysliike joutuu vaatimaan saman rahan palkkaan, se menee korkeamman ansiotulojen veroprosentin mukaan.

Tietysti kokonaisuus on monimutkaisempi ja samalla tavalla joudutaan pohtimaan tulevaisuudessa varmasti myös niitä keinoja, joilla palkkatulojen ja pääomatulojen verotus saataisiin harmonisoitua veropohjan laajentamiseksi ja yhteiskunnan eduksi.

Käyttäjän bisi59 kuva
Dennis Holm

Terve,

"Tällä hetkellä tulilinjalla ovat kilometrikorvaukset, joista on tullut veroetuinen palkanmaksun harmaa muoto"

Noniin, jotkut käyttävät tätä väärin, ja siksi on oikein kurittaa kaikkia, myös niitä joille korvataan kilometrit ihan oikeasta työajosta. Ei kuulosta oikein oikeusvaltion periaatteiden mukaisesti.

Pidin, muuten täydellisesti kirjaa kirjaa omista autokuluista v2000-2007. Ajoa keskimäärin 16.000km/v, kustannukset keskimäärin 7.000EUR/v, joka teki n. 43cnt/km. Tänä aikana miulla oli kaksi uutta autoa ja yksi käytetty. Hintaeroosio, osto ja myyntihintojen ero oli yhteensä 28.000EUR. siis 4.000EUR/v. Että ei tuo nykyinen korvaustaso ole lainkaan liian korkea.

Nämä km-korvaukset, joilla korvataan oman auton käyttö, työnantajan työtehtävissä, eivät vähennä/lisää valtion tuloja juuri yhtään. Sanotaan nyt vaikkapa se 70MEUR oletettu säästö. Aikoinaan varallisuusvero poistettiin, juuri sillä perusteella etteä sen tuotto on niin vähäinen, 85MEUR v2005. Edellisenä vuonna, 2004, se oli 135MEUR.

Laitetaan nyt oikeasti paukkuja siihen harmaantalouden tutkintaan, niin väitän että säästöt ovat miljardiluokkaa, ja jätetään tämmöinen näennäisnäpertely ja puuhastelu.

-Rauhaa

ps. Aina kun joku (myös minä) väittää jotanin, niin katsokaa mikä ketunhäntä on väittäjän kainalossa.

Pekka Heliste

Yhteiskunta on suuri km korvausten maksaja , virkamiesten ajelu on holtitonta eikä ylimääräisiin puututa.

Niinpä ei ole harvinaista, että virkamies ajelee 100000 km vuodessa.

Kun virkamiesjohtajilta ei uskalleta vaatia kunnollista esimiestyötä niin leikataan km korvauksia.

Häviäjiä ovat taaskin rehelliset

Johan Lom

Virkamiehille maksettavat kilometrikorvaukset ovat kokonaisuudessa peanuts verrattuna kaikkiin niihin myyntimiehiin, jotka baanalla pörräävät. Kyllä pääosa ajoista on ihan oikeata työtä.

Pekka Heliste

Ei ajaminen ole sellaista varsinaista työtä,joka edistäisi veronmaksajan asiaa.
Valtionon laskettu säästävän kmkorvauksenalentamisellan 70 miljoonaa
Kun kunnan virkamiehiä on kolme kertaa enemmän niin siellä säästö olisi jo 210 miljoonaa eli yhteensä jo 280 miljoonaa

Ei aivan pikkuraha

Johan Lom

"Valtionon laskettu säästävän kmkorvauksenalentamisellan 70 miljoonaa
Kun kunnan virkamiehiä on kolme kertaa enemmän niin siellä säästö olisi jo 210 miljoonaa eli yhteensä jo 280 miljoonaa

Ei aivan pikkuraha"

Olet ymmärtänyt asian väärin!

Tuo 70 miljoonaa on laskennallinen summa KAIKISTA Suomessa maksetuista kilometrikorvauksista, eli tarkoittaa sitä määrää rahaa, jonka verran vähemmän Suomessa yhteensä maksetaan kilometrikorvauksia, jos niitä suunnitellulla tavalla alennetaan.

Summa on budjetin rahoitusvajeeseen nähden jo sinänsä pieni, mutta oleellista on se, että se ei vähennä valtion menoja juuri lainkaan. No, ehkä noin 10% siitä (tai todennäköisesti alle) voisi tulla valtion virkamiesten ajoista.

Käyttäjän akisuihkonen kuva
Aki Suihkonen

Valtion 50 miljardin ja kuntien lähes samankokoinen budjetti koostuvat pienistä puroista.

Km-korvauksien lisäksi julkissektorilla maksellaan päivärahoja; lakisääteisen "virkistäytymis"-päivän lisäksi kuluu sitten myös toinen työpäivä hukkaan, kun neuvotaan toisia täyttämään päiväraha-anomus 10-tuntiseksi venähtäneestä mielenkohotusmatkasta keskelle ei mitään, jossa Sarasvuo puhuu puhumasta päästyäänkin ja jossa kalja loppuu ennen kuin se tavoittaa edes ikenet.

Toimituksen poiminnat